genetikk og slanking
177
0

Usunt kosthold og en inaktiv livsstil er de to største årsakene til overvekt, men også genene har betydning for vekta. Kanskje er det godt nytt for de som hevder de har lett for å legge på seg?

Nesten en tredjedel av verdens innbyggere er overvektige, altså mer enn to milliarder mennesker! Dette er tall fra 2015, og vi kan bare anta at det har fortsatt å vokse. Forskere anslår at overvekten bidrar til at over fire millioner mennesker dør hvert år av livsstilssykdommer som følge av overvekt.

I ingressen gir vi svaret på hovedårsaken til overvektproblematikken, men det er mer enn kun kosthold og livsstil som spiller inn. Forskerne har lenge debattert om genene har betydning for hvor lett noen legger på seg eller går ned i vekt, og alt tyder på at den genetiske sammensetningen påvirker hvor lett du legger på deg.

Det er ikke bare appetittreguleringen som styres av genene, også muskelminne styres av DNA.

 

Overvekt er til dels arvelig

Vi arver 50% av genene fra mor, og 50% fra far. Alt som skjer i kroppen styres av genene, og når vi fra tidligere studier vet at genetisk sammensetning påvirker vektreguleringen, kan vi godt si at overvekt til dels er arvelig. Forsøk med mennesker viser at 50-90% av årsakene til overvekt er genetiske, men kun fem prosent av genene som er involvert er kartlagt. Minst 100 områder i genomet er med på å bestemme hvor mye du veier og hvordan fettet fordeler seg på kroppen.

 

Fettfordeling og vektregulering

En gigantisk studie gjennomført ved Harvard Medical School har sammenlignet gener og BMI fra 300 000 personer. Først fant de 147 genetiske områder som assosieres med fedme. Noen av områdene regulerer appetitten, mens andre påvirker fettfordelingen på kroppen. Lederen for prosjektet, Tune Pers, og kollegene, utviklet en ny forskningsmetode, Depict. Depict skal fortelle om hvilke biologiske prosesser som er involvert i genetiske sammenhenger.

 

Ved hjelp av denne metoden fant de følgende:

  • 49 av gen-områdene påvirker sentrale metabolske prosesser som har innvirkning på hvordan fettvevet utvikler seg og fordeler seg på kroppen. Vi vet at store mengder bukfett øker risikoen for en rekke sykdommer, og det er ønskelig å holde dette på et minimum.
  • 97 av de 147 områdene påvirker mekanismer i hjernen som styrer appetitten og har sannsynligvis påvirkning på hvor mye vi spiser. Det er også stor sannsynlighet for at de har innvirkning på andre prosesser som er avgjørende for vektreguleringen.

Ved tidligere studier har man vært ”fornøyd” når man fant bevis for at det fantes genetiske områder som var forbundet med overvekt og enkelte sykdommer, men denne gangen har man gått et steg videre. I Depict-undersøkelsen kan man peke på bestemte biologiske prosesser som fører til overvekt.

Selv om overvekt i hovedsak skyldes kosthold og livsstil, er det andre årsaker til at enkelte har lettere for å bli overvektig.

Viktige funn i studien

Fra tidligere studier vet forskerne med sikkerhet om gener som påvirker appetittregulering, og hvordan de fungerer på cellenivå. Store populasjonsstudier viser spesifikke gener som er overrepresentert blant overvektige, og Depict-programmet tar for seg om disse genene virker direkte inn på appetittreguleringen. Videre vil forskerne teste dette i laboratoriet hvor de bruker mus, skrur av genene, og ser hvordan det påvirker prosessen i cellene.

Les også: Ny studie- Slik unngår du søtsug!

 

Gener utvikler seg forskjellig

Hvilke gener som kommer til uttrykk i hjernen er med på å bestemme læring, drifter og følelse. Det er mye som tyder på at nettopp disse appetittregulerende genene er overrepresentert hos overvektige. Forskerne er likevel klar på fedme er mye mer komplisert enn kun gener, og at miljøpåvirkninger som for eksempel det vi spiser, hvordan vi trener, og hvilke psykiske og sosiale forhold vi lever under, er med å påvirker utviklingen av fedme.

 

Til slutt…

Vi kan oppsummere denne saken med en god nyhet for alle som har lett for å legge på seg.  Har du lett for å legge på deg fett, er det også stor sannsynlighet for at du har lett for å legge på deg muskler! Noen har så høy forbrenning at de rett og slett sliter med å legge på seg muskelmasse. Om du vet med deg selv at du harr lettere for å legge på deg en gjennomsnittet, kan du heller forsøke å vri det til noe positivt. Tren aktivt styrke og prioriter et sunt kosthold! Da kan du gjøre det til din fordel.

Ønsker du deg ned i vekt samtidig som du bevarer, og kanskje bygger, muskelmasse? I så fall har vi satt opp ett kompletterende kostholds- og styrketreningsprogram her:

Komplett kostholdsprogram- Middelhavsdietten!

Styrketrening- Programmet for deg som vil ned i vekt!

Topp 10 slankepiller og slankekur – Best i test 2018

 

Kilder
Ringgaard, Anne. (2015). Så tett er sammenhengen mellom fedme og gener. Forskning.no
Kvittingen, Ida. (2017). Hvert tredje menneske er overvektig. Forskning.no
Håkensen, Siv Tonje. (2013). Genene dine gjør deg overvektig. Forskning.no

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer