meditasjon trening mot stress
Hvis du synes meditasjon virker langsomt og kjedelig, er det verdt å merke seg at kun en time meditasjon kan bidra til å senke både stress- og angst nivået ditt.
145
0

Ny forskning viser at så lite som kun en enkelt time med meditasjon har stor effekt på stressreduksjon, og kan benyttes aktivt mot å forebygge sykdom.

Meditasjon har lenge vært praktisert som en avspenningsteknikk og treningsteknikk, og til tross for at du her ikke når makspuls, viser det seg at kun en enkelt time har stor effekt. En av årsakene til at mange kvier seg for å sette seg ned på en treningsmatte med beina i kors og lukkede øyer, er fordi det krever tålmodighet. For å bli sterkere med styrketrening krever det kontinuitet og at du trener over tid, og man skulle tro det samme gjaldt for meditasjon. Heldigvis ser det ut til å være en sannhet med modifikasjoner…

En gruppe forskere ved Michigan Technological University i USA rekrutterte 14 menn og kvinner med høyt angstnivå og høyt blodtrykk. De analyserte deltakernes hjerterytme, blodtrykk, aortisk blodtrykk og elastisitet på arteriene (alle faktorer som er relatert til kardivaskulær helse). Målingene ble utført både før og etter en times lang veilednings-/intro time i meditasjon. Timen hadde som mål å øke deltakernes evne til å fokusere på pust og mindfullness.

meditasjon trening mot stress
Hvis du synes meditasjon virker langsomt og kjedelig, er det verdt å merke seg at kun en time meditasjon kan bidra til å senke både stress- og angstnivået ditt.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.


En time meditasjon hjelper. MYE.

Resultatene fra studien viser en tydelig reduksjon i angstnivået den første timen etter meditasjonstimen, og de tidlige resultatene antyder at graden av angst var merkbart lavere også en hel uke etter meditasjonstimen. Deltakerne hadde også redusert mekanisk stress på arteriene en time etter økten. Dette kan redusere stresset/belastningen på organer som hjernen og nyren, samt bidra til å forebygge tilstander som høyt blodtrykk.

Studien skiller seg ut blant en mengde studier på meditasjon ettersom dette er den første som ser på effekten av kun en meditasjonstime, mens samtlige andre studier har sett på effekten etter flere dager og økter med meditasjon. Resultatene viser tydelig at så lite som en økt med meditasjon kan bidra til å redusere risikoen for kardivaskulære sykdommer for de med moderat angst..

 

Angst er dessverre “vanlig”

Angst har dessverre blitt en vanlig diagnose. I USA har så mye som 40 millioner voksne, omtrent 18% av befolkningen”, en angstlidelse. Angst kan være en risikofaktor for kardiovaskulære sykdommer ettersom stressende situasjoner som jobb, uforutsette livshendelser, nye og ukjente situasjoner, etc., kan øke angstnivået å føre til stivere artier og økt blodtrykk (faktorer som er relatert til kardiovaskulære sykdommer).

Kilde
Just One Meditation Session Can Reduce Stress. Here’s How to Actually Commit to It. Mensjournal.com

 

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer