stående kontorpult kaloriforbrenning
242
0

Selv om flere og flere jobber i yrker som åpner opp for mer frihet i arbeidsdagen, er det fremdeles enormt mange som er bundet til et kontor det meste av dagen. Les hvordan det å stå ved kontorpulten kan øke forbrenningen din i løpet av dagen.

Med tanke på hvordan mennesket er skapt og hvordan forfedrene våre levde, så er det egentlig ganske absurd å tenke på at vi må tilbringe åtte timer daglig sittestillende ved en kontorpult. De siste årene har det vært et økende fokus på trening på jobben, og flere arbeidsplasser har lagt til rette for at ansatte kan få muligheten til å strekke på seg i løpet av arbeidsdagen. Forskning viser at så lite som 5-10 minutter med bevegelse og ulike mobilitetsøvelser gjør underverker for helsen, og det er mye bedre å være i aktivitet i flere korte intervaller gjennom dagen, enn kun en´ lang økt i løpet av hele dagen. Inaktivitet er kroppens verste fiende.

 

Å stå forbrenner flere kalorier

En svært enkel og effektiv måte å øke aktiviteten på, og ikke minst forbrenningen, er å stå ved kontorpulten. En ny undersøkelse fra Universitet i Iowa viser at personer som har stående kontorpult forbrenner i snitt 87 kcal mer enn kolleger som sitter. De som hadde stående kontorpult stod i gjennomsnitt 60 minutter mer i løpet av dagen enn de som hadde vanlig kontorpult. Det betyr at du kan forbrenne langt mer om du velger å stå i enda flere timer.

87 kcal høres nok ikke mye ut, men forskerne påpeker at gevinsten ved å stå er langt større enn kun høyere forbrenning. Helsefordelene er store på lang sikt, og stående arbeid fører blant annet til økt blodgjennomstrømning, reduserer faren for ryggplager, styrker musklene i beina, og øker faktisk produktiviteten. Økt blodgjennomstrømning kan også føre med seg goder som mer blod til hjernen og større kreativitet og arbeidskapasitet før den blir trøtt og sliten.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

 

Stå 50 minutter. Sitt i 10.

Det er med andre ord ikke nødvendig å gå helt bananas å installere tredemølle foran kontorpulten, selv om også det har vist seg å være svært bra for produktiviteten. Forsøk å stå 50 minutter i strekk, deretter ta 10 minutter “pause” der du sitter. Gjennomfør gjerne noen legghev mens du står, og ta noen raske knebøy.

 

Kilder
1.Bradley, Bill. How the standing desk can improve your health. Mensjournal.com
2.Popkin, Bradley. Here’s How Many More Calories You Burn Daily With a Standing Desk. Mensjournal.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer