813
0

Julehøytiden og en måneds lang fråtsing i mat og drikke er over, og tiden er inne for å sette seg mål om en sunnere og bedre livsstil. Her gir vi deg en grunnleggende oversikt som hjelper deg i arbeidet med å bli kvitt de ekstra kiloene. 

 

Slanking trenger ikke å være vanskelig

For det første; vektreduskjon/slanking, er en takknemlig oppgave. Det er ikke alltid enkelt å gjennomføre, men det er enkelt å forklare. For å redusere vekten er man nødt til å gå i et daglig kaloriunderskudd. Dette betyr at du må innta færre kalorier enn du spiser i løpet av dagen. Det hjelper ikke om du løfter vekter fem timer om dagen eller gjennomfører Tour de France, dersom du inntar flere kalorier enn du forbrenner.

Trening forbrenner kalorier. Musklene trenger energi for å utføre arbeid, og jo hardere arbeidet er, desto mer energi kreves. Selv de dagene du ikke trener eller er i aktivitet vil kreve en stor mengde energi fra kroppen. Den basale hvileenergien (BMR) er et mål på hvor mye energi kroppen bruker bare i hvile, altså for å opprettholde vitale funksjoner for å overleve, som å holde organene i gang, at hjertet skal slå og hjernen fungere. Om du ønsker å gå ned i vekt, så bør det daglige kaloriinntaket justeres i takt med aktivitetsnivået ditt, og det er en fordel om det er omtrent det samme, eller lavere, enn din BMR.

I teorien kan du fint gå ned i vekt uten å trene, men resultatet blir at kroppen vil bruke energi fra musklene for å gjennomføre de dagligdagse oppgavene den er satt til å gjøre, og muskelmassen vil dermed minke. Motsatt kan du fint opprettholde muskelmassen samtidig som du gjennomfører en vektreduksjon, ved at du trener styrke samtidig som du er på diett. Alt dette har vi laget gode kostholds- og treningsprogrammer for, og du finner de på hjemmesiden vår og via linker her i artikkelen.

Dersom du velger de riktige matvarene og spiser sunne råvarer, trenger du ikke bekymre deg for å gå sulten selv om du er på diett.

Begynn med kostholdet

Det enkleste er å starte med kostholdet. En sikker kilde til vektoppgang og som mange gjerne opplever i julen, er kombinasjonen av raske karbohydrater i form av sukker, og fett. Når kroppen stadig får påfyll av raske karbohydrater i form av snacks som sjokolade, julekaker, brus eller andre søtsaker, vil den aldri rekke å starte på fettforbrenningen. Resultatet blir at fettet legger seg på kroppen og du legger på deg ekstra kilo.

Mange hevder at de er avhengig av sukker og derfor MÅ spise sjokolade og andre søtsaker. Det er fristende å si at dette er tull, men påstanden er faktisk ikke helt feil. Sukker er nemlig avhengighetsskapende og regnes på mange måter som like vanedannende som kokain. Det positive med sukkeravhengighet er at det ikke krever mer enn litt viljestyrke for å overvinne avhengigheten. Dersom du klarer deg en´ uke uten sukker, så vil søtsuget og trangen til å innta noe søtt, garantert reduseres betraktelig. Mer om sukkeravhengighet kan du lese her sukker er like avhengighetsskapende som kokain.

 

Vær klar over hva du spiser

Ved å ta enkle og smarte valg, kan du unngå mange unødvendige kalorier. Klarer du å si ”nei” til en stor hvetebolle på bensinstasjonen, unngår du nærmere 350 kcal. Tar du et eple i stedet vil du få i deg kun 80 kcal! Eller har du tenkt over at kun tre små paranøtter inneholder nærmere 100 kcal! For samme mengde kalorier må du spise 300g gulrøtter! Setter vi regnestykket litt på spissen, kan du ved å redusere kaloriinntaket med 500 kcal i uken, redusere vekten med 0,5kg i uken. Dette finner du mer om i den kommende artikkelen “slankemyten som lurer deg! “

 

Gjør smarte valg! Velg heller et eple eller en annen frukt/grønnsak, istedenfor søtsakene.

Reduserer du inntaket med 500 kcal daglig, vil du i den første tiden oppleve at vekten reduseres med ca. 0,5 kg i uken. Klarer du i tillegg å opprettholde et middels til høyt aktivitetsnivå, vil vekten reduseres betraktelig raskere. Å gå er det enkleste og noe av det mest effektive du kan gjøre.

Les mer om veien til et sunnere kosthold.

 

Ta riktige valg

En slankediett er gjerne tøft å holde ut over lang tid, og det er ikke meningen å holde på en diett i all framtid. En diett er midlertidig, men det er nødvendig å endre på tidligere matvaner for å opprettholde den nye vekten etter en vektreduksjon. Ved å ta de riktige valgene i matveien, er det enklere enn du tror å redusere kaloriinntaket. Vi har samlet en rekke oppskrifter på måltider som er både velsmakende, mettende og kalorifattige.

7 fristende og kalorifattige frokosttips- under 350 kcal

7 frokosttips til 200 kcal eller under

10 proteinrike små måltider under 250 kcal

 

Daglig aktivitet utgjør mer enn du tror

Du tenker kanskje at du behøver å trene hardt og lenge for å forbrenne kalorier? Høyintensiv trening forbrenner kalorier raskere enn rolig trening, men trening på høy intensitet er sjelden noe du kan opprettholde over lang tid. Den daglige aktiviteten din utgjør derfor en mye større del av det totale energiforbruket ditt. De spontane bevegelsene du utfører i hverdagen, som å gå trappene, vaske huset, handle i butikken, bære ut søpla, etc., vil totalt forbrenne mye mer enn en´ time intensiv trening på spinningsykkelen eller styrketrening. Mer om dette leser du her visste du dette om maten du spiser?

 

Dette skal du IKKE gjøre!

Det florer med tips om hva som er den beste metoden for å redusere vekt. Å droppe frokosten er IKKE ett av dem. Frokosten er kanskje det viktigste måltidet gjennom dagen, og legger godt til rette for at du skal kunne gjennomføre den dietten du har satt som mål å gjennomføre. Frokosten bidrar til et jevnt energinivå gjennom dagen, mindre søtsug, og ikke minst fettforbrenning. Frokosten har fortjent en egen artikkel på siden, og du finner den her derfor bør du spise frokost. En god diett handler om HVA du spiser, og ikke minst mengden.

 

Få fart på forbrenningen

Et redusert kaloriinntak er helt nødvendig for en varig vektreduksjon, og et høyere aktivitetsnivå anbefales på det sterkeste. Men, enkelte kosttilskudd kan fungere som effektive hjelpemiddel på veien mot en slankere kropp. Royal Burner er et kosttilskudd som bidrar til å sette fart på forbrenningen og som virker appetittreduserende. Royal Bruner inneholder kun naturlige stoffer, og har et høyt innhold av virkestoffet glucomannan, et virkestoff som utvider seg med 200 ganger sin egen størrelse og fyller magesekken og dermed demper sultfølelsen. Glucomannan er godkjent av EUs ekspertpanel for matsikkerhet som som det eneste effektive slankemiddelet. Royal Burner kan enkelt bestilles her; Bestill Royal Burner nå.

Det finnes også en rekke andre kosttilskudd med tilsvarende egenskaper som Royal Burner. En oversikt over det vi mener er markedets ti beste kosttilskuddene for slanking, finner du her topp 10 slankepiller.

 

Hvilken diett skal jeg følge?

Hvor mange stjerner finnes det på himmelen? Begge spørsmålene er umulig å besvare. En´ diett som passer for vennen/venninnen din vil ikke nødvendigvis passe deg, men det er likevel noen dietter som utpeker seg som klare favoritter i et bredt segment.

Dietten som har blitt utpekt som den beste dietten i forhold til sine helsegunstige fordeler og livsforlengende egenskaper, er Middelhavsdietten. Vi har satt sammen en komplett kostholdsguide for deg som ønsker å gå ned i vekt, og den baserer seg på Middelhavsdietten. Dette er en diett som du fint kan følge over lengre tid, og som ikke er altfor tøff for kroppen. Det er lagt opp til fire måltider hver dag i en´ uke, og kaloriinnholdet er regnet ut for hvert måltid. Du står dermed fritt til og mikse oppskriftene fra en´ dag med en annen, og vipps så har du nye måltider i mange uker. Programmet blir tilsendt i hefteform for de som bestiller kosttilskuddet Royal Burner, men vil også bli tilgjengelig på vår hjemmeside i løpet av januar.

Dersom du ønsker å prøve deg på en annen diett, finner du en komplett guide til keto dietten her ketoguiden- framgangsmetode og matplan for å oppnå ketose.
Keto dietten er basert på et større inntak av fettholdige matvarer, og minimalt med karbohydrater. Dette har vist seg som en effektiv metode for vektreduksjon, men er vanskeligere å opprettholde over lengre tid enn Middelhavsdietten.

 

Til slutt

Vi oppdaterer siden vår med nye artikler flere ganger i uken, og kommer til å legge ut mange spennende artikler om både kosthold og trening i tiden som kommer. Klikk deg innom hjemmesiden vår med jevne mellomrom, eller meld deg på vårt nyhetsbrev via link på forsiden.

Lykke til!

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer