rødbetejuice
91
0

Markedet flommer over at produkter som gjør sitt beste for å heve prestasjonen din, men kan noe så enkelt som rødbetejuice gjøre den samme nytten?

Trener du aktivt er du sannsynligvis godt kjent med ulike typer kosttilskudd, enten du bruker de selv, kjenner noen som sverger til det, eller bare har lest og hørt om det. Faktisk er alle vitaminer og mineraler du finner i dagligvarebutikken, den gode gamle tran-flasken, og ikke minst de ekstra vitamin C tabletter du tar ved en forkjølelse, alle ulike kosttilskudd. Med andre ord, kosttilskudd er vanlig, og det er overhodet ikke farlig.

 

Jakten på bedre prestasjoner 

Kosttilskudd som retter seg direkte mot treningsmarkedet har som hensikt å øke prestasjonen, fremskynde restitusjonen, eller å gi deg mer energi i hverdagen og under trening. Produsentene kommer stadig med nye produkter etterhvert som nye studier avslører viktige detaljer i jakten på det “perfekte kosttilskudd”.

Dessverre er ikke alle kosttilskudd like “sunne”. Enkelte sportsdrikker er tilsatt unødvendig mye sukker, kunstige fargestoffer og smaker, og kan ha negativ innvirkning på kroppen når inntaket blir stort. Spørsmålet er derfor om det finnes et sunt alternativ?

rødbetejuice
Rødbete inneholder svært kraftige fargestoffer, men det er også et tegn på at den inneholder mye gode virkestoffer.

 

Rødbete kan være svaret! Denne enkle grønnsaken er nemlig en av de beste kildene til antioksidanter og naturlig forekommende nitrater. Når vi inntar rødbete, vil spyttet i munnhulen vår konvertere nitrat til nitritt, som igjen konverteres til nitrogenoksid der det er behov for det i kroppen. Nitrogenoksid har to hovedoppgaver i kroppen din:

  • Det sørger for at blodårene utvider seg slik at mer blod kan pumpes rundt i kroppen å levere friskt oksygen og næringsstoffer til hardtarbeidende muskler. På samme tid vil det også senke blodtrykket.
  • OG det bidrar til å gjøre mitokondriene i cellene våre mer effektive, som igjen betyr at de kan produsere den samme mengden energi uten å bruke mer oksygen enn tidligere.

Kombinasjonen av disse to prosessene (et lavere oksygenforbruk og økt oksygentransport), gjør at du kan trene hardere å prestere bedre- lengre!

 

rødbetejuice
Rødbetejuice inneholder virkestoffer som gjør at du musklene dine bruker mindre oksygen samtidig som at oksygentransporten til musklene øker. Dette gjør at du kan trene hardere og lengre!

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

 

Drikk rødbetejuice- NÅ! 

Studier ved Universitetet i Exeter (England) har vist at rødbetejuice er spesielt effektiv under høyintensitets trening som varer mellom, 5 og 30 minutter, og viser til en prestasjonsøkning på så mye som 3%! Nyere studier har også vist at rødbetejuice kan øke prestasjonen i utholdenhetsidretter og lagidretter.

Selv noen av de beste idrettsutøverne i verden sverger til den gode effekten av rødbetejuice. Verdensmester og toppsyklist Mark Cavendish, fotballklubben Crystal Palace, samt det Britiske laget under London OL i 2012, har benyttet rødbetejuice med stor suksess. Og enda mer positivt for deg og meg- oss “vanlige” ikke-profesjonelle, er at vi vil ha enda større effekt av rødbetejuice ettersom kroppene våre ikke har tilpasset seg treningen i like stor grad.

 

Så mye bør du drikke

For at virkestoffene i rødbetejuice skal oppnå sin fulle effekt, bør du innta drikken 2-2.5 timer før trening. Dette gir kroppen din nok tid til å omdanne nitratene til nitrogenoksid. Dette er også tidspunktet hvor konsentrasjonen av nitrogenoksid vil være på sitt høyeste. Det er viktig å unngå og tygge tyggis eller å skylle munnen med tannskyll i denne perioden, for bakteriene i munnen er nødvendige for å kunne omdanne nitratene i juicen. De fleste studier har vist at den optimale mengden rødbetejuice er 600ml. Alternativt kan du innta rødbetejuice i konsentrert form gjennom et godt og effektivt kosttilskudd.

Her er et eksempel på et svært bra pre workout som blant annet inneholder rødbete.

MyoPWO – Powerful Peach

pre workout kosttilskudd

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer