musearm
210
0

Musearm, også kjent som tennisalbue og lateral epikondylitt, er en smertefull betennelsestilstand i senefestet i albuen og muskelbukene i underarmen. Man kan ha så sterke smerter at hånden ikke fungerer i daglig aktivitet. Denne tilstanden og smertene kan være langvarige, men heldigvis er trening svaret.

 

Hva er musearm?

Musearm er også kjent som tennisalbue. På fagspråket heter det lateral epikondylitt. Ordet epikondylitt betyr betennelse i epikondyl (de benete fremspringene i albuen) og lateral tilsier at det er på yttersiden av albuen. Tilstanden oppstår på grunn av overbelastning over tid og gir smerter i senefestene på epikondylen (albuen) og i underarmen.

Les mer om musearm og skadeforebygging her

 

Behandling

Akutt kan man ha så sterke smerter at det er best å avlaste/avstå fra aktivitet i noen dager og opptil en ukes tid. Smertestillende og betennelsesdempende medisiner kan tas og is kan lindre. Etter en liten avlastningstid må man begynne med trening for å bli bra. Det er en tidkrevende prosess, men den gir resultater.

 

Trening for musearm

Eksentrisk trening var løsningen og bestod av å gjøre øvelser flere ganger daglig. Nyere forskning viser at det finnes en annen treningsform som ikke er like tidkrevende. Denne treningsformen heter Heavy Slow Resistance (HRS) eller på norsk; tung langsom treningsterapi. HRS har vist svært gode resultater og de aller fleste har blitt friske gjennom denne treningsbehandlingen. Det går ut på å starte med lett belastning og deretter øke til tung belastning.

 

Treningsprogram 

Du må trene minst 3 måneder før du kan forvente å være frisk, det er dessverre en seig tilstand. Tren 3 ganger i uka, ha hviledager i mellom hvor du kun bruker armen i lett, hverdagslig aktivitet. Du kan forvente økte smerter under treningen og like etter, det er helt normalt og ikke farlig. Ta lettere motstand hvis du opplever økte smerter i lengre tid.

Last ned treningsprogram som PDF her – du kan også se video av øvelsene

Fortsett gjerne å trene selv etter du har blitt frisk for å unngå tilbakefall.
Lykke til!

DEL

Annonse

Kaisa er utdannet fysioterapeut fra Oslomet - storbyuniversitetet (tidligere Høgskolen i Oslo og Akershus) hvor hun har fått bred kunnskap og erfaring innen forskjellig type trening, både av "friske" og "syke". Hun gikk danselinjen på VGS og har mange års erfaring med styrketrening, både med egen kroppsvekt og frivekter. Hennes personlige erfaring og utdanning gjør henne til en svært kunnskapsrik person innen trening, kosthold og helse, med fagkunnskap innen fysioterapi.
Kommentarer