141
0

En sterk rygg er ikke bare skadeforebyggende og bra for helsen, men det ser også veldig imponerende ut. Denne øvelsen hjelper deg langt på vei mot en muskuløs ryggmuskulatur.

Ryggen er den delen av kroppen som altfor mange nedprioriterer til fordel for timesvis med bicepscurls og knebøy. Selv om knebøy vil ha en viss treningseffekt på deler av ryggmuskulaturen, så trengs det mer spesifikk trening for å oppnå en virkelig sterk bakside.

Øvelsen Rack Pull-Up Marathon er ikke ment å skulle erstatte mer tradisjonelle øvelser i et styrketreningsprogram som inkluderer ryggen, men det er en perfekt finisher-øvelse som sørger for å sette muskulaturen under massivt metabolsk stress, og dermed legger forholdene til rette for muskelvekst. Det er også en meget fin øvelse for de som trener for å bli bedre i pull-ups/chin-ups.

For å gjennomføre øvelsen trenger du en Smith-maskin/knebøyrack og en skråbenk.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

The Rack Pull-Up Marathon

Cluet i øvelsen er å bruke egen kroppsvekt og en lang vektarm for å skape en stor belastning på armer og latissimus.

  1. Plasser en stang i en Smith-maskin eller en knebøyrack i brysthøyde. Sett en skråbenk foran deg, grip tak i stanga med et overyåndsgrep og plasser anklene på toppen av skråbeeken.
  2. Heng etter stanga med strake armer slik at du kjenner det strekker godt i ryggmusklene. Trekk kroppen opp mot stanga til beina er nesten parallelle med gulvet.
  3. Deretter gjør dette:
    – Rack Pull-Ups: max reps
    – Modified Behind-The-Neck Rack Pull-Ups: max reps
    – Modified Rack Pull-Ups: max reps
    – Feet-Elevated Scap Depressions: max reps

Forsøk å unngå og hvile mellom hver øvelse annet enn tiden det tar å skifte posisjon.

 

Kilde
T-Nation.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer