roing styrke overkropp
151
0

Samme om du fortrekker øvelser for beina eller armene- en sterk og muskuløs rygg og overkropp er ikke annet enn imponerende. Her er en rå øvelse for øvre del av rygg og skuldrene!

Ro-øvelser har det til felles at de trener musklene på baksiden av kroppen i tillegg til armer og eventuelt bein (romaskin). Hvilke ro-øvelser du utfører, hva slags utstyr du benytter, og hvilken retning du angriper musklene fra, er avgjørende for hvilken treningseffekt du oppnår.

Denne øvelsen er perfekt for å stimulere den midtre delen av ryggmusklene, samt trapezius, og på toppen får du trent den bakre delen av deltamuskelen (skuldrene).

 

Cross- body Upright row

Upright row har fått en del pepper for å føre til skulderskader, men det er i hovedsak knyttet til når øvelsen utføres med vekter eller manualer som du fører opp fremfor kroppen. I denne varianten bruker du en kabelmaskin, og belastningen på skuldrene er ikke like brutal.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

Øvelsen sørger for at skuldrene til dels roterer utover når du trekker kabelen på tvers av kroppen. Slik gjør du det:

  1. Stå ved siden av et kabelstativ. Fest trinsen helt nede ved bakken, og grip tak i håndtaket med hånden som vender bort fra stativet mens du støtter deg til stativet med den andre hånden.
  2. Trekk kabelen mot deg ved å føre den ytterste hånden bakover og utover, og ikke stans bevegelsen før overarmen er nesten horisontal i luften og håndtaket på kabelen er i høyde med hodet.
  3. Senk hånden rolig tilbake slik at du må bremse vekten på vei ned. Gjennomfør 12 repetisjoner, deretter gjennomfører du så mange halve repetisjoner som mulig.
  4. Hvil 2 minutter og gjennomfør to nye sett slik at du har totalt 3 sett.

 

Kilde
Carter, Paul. (2018). Tip: A new exercise for trap and delts. T-Nation.com

 

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer