hengende legghev skrå magemuskler
394
0

En sterk kjernemuskulatur er avgjørende for å kunne løfte riktig og tungt, og bidrar til å holde kroppen skadefri. Denne tøffe øvelsen setter obliquene på prøve!

 

Hengende legghev i frontalplanet

Til vanlig utføres øvelsen hengende legghev i sagital planet (planet som går forfra og bakover), og gjennomføres ved at du løfter beina opp mot magen mens du henger etter en pull-up/chin-up stang. Vanlig legghev er en svært god øvelse for rectus abdominis, de rette magemusklene, men trener ikke de skrå magemusklene. Ved å gjøre om litt på denne øvelsen, kan du få en øvelse som virkelig setter obliquene under hardt arbeid.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

Slik gjør du det

Heng strak etter armene fra en pull-up/chin-up stang, og bruk armene til å løfte beina så langt ut til siden du klarer. I motsetning til legghev som foregår i sagitalplanet, skjer denne øvelsen i frontalplanet (planet som går sideveis). Ikke forvent at utslaget skal bli like stort som for vanlig legghev, men forsøk å gå så langt ut til siden du klarer uten at det går utover teknikken. Gjennom før 5-10 kontrollerte repetisjoner. Fullfør alle repetisjonene for en side før du går videre til neste side. På denne måten eliminerer du momentet som oppstår når du faller tilbake til utgangsposisjon fra den ene siden, og du får ikke utnyttet kraften til å “slenge” kroppen over mot andre siden. Med andre ord, øvelsen blir tyngre!

Tips

  1. Hold beina helt strake og klemt sammen. Dette skaper en lenger momentarm som du må flytte gjennom rommet og bidrar til å gjøre øvelsen tyngre.
  2. Lag et lite moment mot stangen ved å presse ned med armen som beina jobber mot. Samtidig presser du opp med armen på motsatt side.
  3. Så raskt du klarer å gjennomføre flere kontrollerte repetisjoner etter hverandre, kan du forsøke å holde posisjonen i ytterstilling før du faller tilbake til utgangsposisjon.

 

Kilde
Murphy, Drew. Tip: The oblique builder. T-Nation.com

DEL
Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer