meniskskade opptrening
331
0

Meniskskade er en av de vanligste årsakene til knesmerter. Dette treningsprogrammet er beregnet på deg som trenger å trene opp kneet etter en skade/operasjon.

Menisken er en liten “bruskring” som sitter i hvert kneledd og har i oppgave å fungere som støtdemper og til dels stabilisering i kneleddet. I løpet av årene vil meniskene bli utsatt for slitasje, og de vil dermed bli stivere, mindre elastiske, og mindre motstandsdyktige mot skader. Meniskskader oppstår gjerne etter store belastinger og uheldige vinkler med mye belastning på knærne. I idretter som håndball, fotball, basketball, etc., vil skaderisikoen derfor være ekstra stor.

Tidligere var det veldig vanlig å operere ved meniskskade, men i de senere årene har det blitt vanligere å drive aktiv opptrening for å gjenvinne styrken i kneet. Dette treningsprogrammet er beregnet på deg som trenger å trene deg opp igjen etter en skade eller operasjon. Det er viktig at du starter rolig og ikke kjenner smerter i knærne. Noe ubehag vil du nok føle på, men hvis du tenker deg en smerteskala fra 0-10, så skal du aldri overstige 3 (smerte på skala 3 er ok). Opplever du forverring i knærne i løpet av det påfølgende døgnet etter økten, så bør du redusere belastningen.

Opptrening etter meniskskade

Start med å varme opp ved å sykle 20 minutter rolig på spinningsykkel.

Utskriftsvennlig versjon:Treningsprogram: Opptrening etter meniskskade

DEL

Advertisement

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer