meniskskade
108
0

Meniskskade er en av de vanligste kneskadene. Skade av menisk kan oppstå både akutt og snikende over tid. De kommer i varierende alvorlighetsgrad og kan behandles med kirurgi og/eller opptrening. Flere og flere behandles med opptrening i stedet for kirurgi, les videre om hvorfor og få tips til opptrening.

 

Hva er en menisk?

Menisk er en halvmåneformet bruskskive som fungerer som en støtdemper og bidrar til stabilitet. Vi har to i hvert kne som ligger i leddspalten (det vil si mellom lårbenet og skinnebenet), en på innsiden (mediale menisk) og en på utsiden (laterale menisk).

Meniskene i høyre kne sett ovenfra.

 

Meniskskade

Skade av menisk kan som nevnt oppstå både akutt og komme snikende over lengre tid. Akutt er typisk i idrett hvor man får en vridning i kombinasjon med ukontrollert rotasjon i kneet. Dette ser man gjerne ved fotball eller håndball, men kan også oppstå i annen idrett og aktivitet. Meniskskaden som kommer over tid rammer naturlig nok voksne og eldre oftere da det er en degenerativ forandring. Det vil si en naturlig forandring i kroppen.
Symptomer på meniskskade er smerter langs leddspalten (mellom lårbenet og skinnebenet) og hevelse, enten på innsiden eller utsiden etter hvilken menisk som er skadet. Man kan også oppleve at kneet låser seg og høre klikkelyder.

Les om forebygging av kneskader og få gratis skadeforebyggende treningsprogram her

 

Behandling av meniskskade

Meniskskader behandles ulikt etter om de har oppstått akutt eller har kommet over tid (degenerative forandringer). Akutte skader behandles ofte med kirurgi etter hvilke krav det er for at utøver skal tilbake til idrett. Degenerative forandringer behandles oftere og oftere med konservativ behandling, det vil si uten kirurgi og heller med opptrening. Forskning viser at man blir like fort frisk og like bra med opptrening enn med kirurgi, og opptrening har ingen bivirkninger og andre risikofaktorer som kirurgi har.

 

Opptrening etter meniskskade

Akutt bør opptrening av meniskskade foregå med tett oppfølging av fysioterapeut som kan gi deg individuelle råd og tilpasse øvelsene. Opptrening etter meniskskade vil gå ut på styrketrening av musklene rundt kneleddet og balansetrening. Det kan ta flere måneder å bli helt bra igjen, men opptrening er det som hjelper.

 

Forslag til øvelser

  1. Isometrisk øvelse for knestrekkeren (quadriceps)
    – Sitt på en matte eller annet mykt underlag og forsøk å presse baksiden av kneet i underlaget ved å stramme forside lår.
  2. Hamstrings curl uten motstand
    – Ligg på magen og bøy kneet maksimalt som du klarer, kjenn at trykket øker i noen sekunder og før rolig ned igjen.
  3. Hælopptrekk med glidning
    – Ligg på ryggen med strake ben. La hælen gli inn mot setet ettersom du bøyer kneet mer og mer. Bøy kneet til du kjenner ubehag (ikke smerte) og hold i 10 sek. Før rolig tilbake og gjenta.
  4. Knebøy uten motstand, med ball bak ryggen
    – Stå mot en vegg med en treningsball bak ryggen. Skulderbreddes avstand mellom føttene. Husk knær over tær gjennom øvelsen. Ikke gå dypere enn 90 grader før etter 4 uker, om ikke fysioterapeut sier annet. Du kan forvente ubehag og mindre smerter, men det skal være akseptabelt.

Etterhvert kan du gå over til mer kjente øvelser for styrketrening av ben, samt balansetrening.

 

Kilder:
Fysionett.no
Skadefri.no
Store medisinske leksikon – menisk

DEL

Annonse

Kaisa er utdannet fysioterapeut fra Oslomet - storbyuniversitetet (tidligere Høgskolen i Oslo og Akershus) hvor hun har fått bred kunnskap og erfaring innen forskjellig type trening, både av "friske" og "syke". Hun gikk danselinjen på VGS og har mange års erfaring med styrketrening, både med egen kroppsvekt og frivekter. Hennes personlige erfaring og utdanning gjør henne til en svært kunnskapsrik person innen trening, kosthold og helse, med fagkunnskap innen fysioterapi.
Kommentarer