regler på treningssenter
183
0

Enten du er ny på treningssenteret eller en gammel traver- det er visse regler du bør følge for ikke å bli mislikt. Her gir vi deg tipsene du trenger.

Et treningssenter er ikke stedet der du bør dele uvanene dine. Legg igjen rotet hjemme, sørg for optimal hygiene, og ikke ta mer plass enn du må. Det kan være vanskelig å være ny på et treningssenter, og kulturen kan variere fra sted til sted, men så lenge du holder styr på deg selv, så trenger du ikke å tenke på noe annet. Her er de viktigste tingene du må tenke på for at du ikke skal bli uglesett på gymmen i tiden fremover:

 

De viktigste reglene på treningssenteret

“Regler” for utstyr

  • Vask etter deg. Sørg alltid for å ta med en håndkle så du kan tørke opp av utstyret etter bruk. Ingenting er verre enn å overta et apparat der du må bade i andres svette. Et rent håndkle kan spare deg for andres unnasluntring og dårlige oppførsel, og sparer deg fra å bli mislikt blant de andre på senteret.
  • Rydd på plass. Samme hva det gjelder- tar du noe ut av et stativ, legg det på plass igjen der det hører hjemme. Å legge fra seg løse vektskiver, manualer, kettlebells eller strikker rundt omkring i lokalet er ikke veldig populært. Sørg også for å legge fra deg vektskivene forsiktig slik at du ikke bråker unødvendig mye.
  • Del med andre. Det er ikke flere maskiner enn det er, og om en` stasjon er opptatt, må du fint finne deg i å vente på tur. Kommuniser med andre og finn løsninger på hvordan dere kan dele en maskin eller flere. Holder du på med et øvelse der pausene er på 2-3 minutter, kan noen andre bruke apparatet i pausen din. Å la håndkle ligge ved apparatet for å symbolisere at stasjonen er opptatt mens du driver med en annen øvelse, gjør deg til en tufs på treningssenteret.
  • Vær tålmodig. Er apparatet du ønsker å bruke opptatt? Ikke stress andre med å spørre når de er ferdig dersom de er midt i en øvelse. La de løfte i fred, og spør pent i en pause eller vent til de er ferdig.
  • Vær presis til fellestimer.  Har du meldt deg på en fellestime for spinning, yoga, sirkeltrening, etc., sørg for å komme i god tid. Unngå for all del å bli den personen som alltid kommer stormende inn med en Gatorade i hånda når de andre er godt i gang med økta.
  • Ikke okkuper en maskin i evigheter. Kardio-maskiner som romaskiner, ergometersykler og tredemøller brukes gjerne lengre enn styrkeapparater. Unngå å legge beslag på disse maskinene unødvendig lenge, spesielt dersom det er mye folk på treningssenteret. Noen sentre har tidsbegrensninger for disse maskinene, men det varierer fra senter til senter. Er det lite mennesker til stede kan du så klart kjøre på.

 

Hold det rent og ryddig.. Ikke bruk lengre tid på en stasjon enn nødvendig. Vis vanlig folkeskikk og møt dine treningspartnere med et smil.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

 

“Regler” for personlig oppførsel

I tillegg til å behandle utstyret skikkelig og med respekt, så har du deg selv og din egen oppførsel å tenke på. Hvis alle på treningssenteret følger disse reglene, så blir senteret et mye triveligere sted for alle.

  • Ikke spill for høy musikk. De fleste treningssenter har allerede musikk på full guffe, men om du tar med deg din egen musikk og velger å spille den mens du trener- sørg for å respektere de rundt deg å la ære å ha musikken høyere enn nødvendig. Ikke alle har samme smak.
  • Skru av mobilen. Dette er vel mareritt-regel nummer 1 for veldig mange. Legg igjen mobilen i skapet ved inngangen, eller ute i bilen. Ikke del privatlivet ditt ved å snakke høylytt inne på treningssenteret. Og for all del, IKKE ta bilde av andre som trener.
  • Ta med vann. Tar du med en stor vannflaske unngår du å stå i kø for å drikke hver gang du kjenner tørsten melde seg. Enkelt, men smart!
  • IKKE oppfør deg som verdensmester. Kanskje har du trent styrke i mange år, og muligens føler du at treningssenteret er ditt andre hjem. Men, med mindre du er kyndig utdannet og har bakgrunnen som skal til for å gi gode råd, unngå å korrigere andre å påpeke deres feil. Hvis du ser at noen løfter helt riv ruskende galt slik at det er en risiko for helsen deres, så kan du gripe inn. Hvis ikke, la det være.
  • Kle deg riktig. Sørg for å stille i et rent og skikkelig antrekk. Skitne klær som lukter gammel svette er ingen slager på treningssenteret. Gymmen er heller ikke stedet der du går i bar overkropp for å flekse muskler, eller bikini for å vise kropp..
  • Bruk deodorant: Denne sier seg selv. Vær så snill å spare andre for unødvendig svettelukt.

Fremfor alt, respekter andre og de ikke minst de interne reglene som gjelder på treningssenteret. Ikke bli skremt av punktene over, det er ikke annet enn vanlig folkeskikk. Er du helt fersk og usikker på en øvelse, spør gjerne noen du ser er erfarne. Å gå overens med andre på treningssenteret er viktig, både for deg selv og omgivelsene. En god samtale med en treningspartner kan gi deg en ekstra motivasjonsboost til å holde på lengre, eller løfte det lille ekstra!

 

Helt ny innen styrketrening? Her har du et godt tilpasset styrkeetreningsprogram!

Treningsprogram del 1: 6 ukers styrketreningsprogram for nybegynnere!

Treningsprogram del 2: Styrketrening for nybegynnere!

 

Kilde
Beattie, Leanne. (2007). Proper gym etiquette. Sparkpeople.com

 

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer