skulderbevegelighet
126
0

Alle som trener styrke bør sørge for å løfte med riktig teknikk, og for å klare dette kreves det god bevegelighet!

Styrkeløftere som mangler skulderbevegelighet har en stor utfordring: Under øvelser som front knebøy vil albuene peke nedover istedenfor rett ut til siden. Å sikre at skuldrene får jobbe med fullt bevegelsesutslag er viktig ettersom begrenset bevegelighet øker risikoen for skader- hovedsaklig ettersom det endrer kroppen posisjonering under øvelsen og dermed skaper muskulær ubalanse.

Økt bevegelighet kan også bidra til å gjøre enkelte øvelser lettere. Front knebøy er blant disse øvelsene. I tillegg er det en stor fordel å ha god bevegelighet i skuldrene når det gjelder dagligdagse gjøremål også, som for eksempel å løfte noe opp på en hylle, ta på seg en jakke, kaste en ball, etc.

Test deg selv

Det kan ta tid å jobbe opp en god bevegelighet, men dersom du setter av noen minutter hver dag, vil du oppleve jevn og god fremgang. Et godt tips er derfor å bruke noen få minutter hver dag til å tøye/strekke musklene som befinner seg rundt skuldrene; pectoralis, biceps, latissimus, trapezius og deltamusklene. Når du tøyer skal du fokusere på å puste dypt inn og ut. Trekk pusten dypt inn 5 ganger per tøyeøvelse du utfører. Ikke si deg fornøyd med bevegeligheten før du klarer å gi deg selv en “high 5” bak ryggen, der den ene hånden holdes over og bak hodet, og den andre bak ryggen. Hvis det er for vanskelig i starten, kan du bruke et håndkle eller en strikk mellom hendene til du klarer deg uten.

skulderbevegelighet
Økt skulderbevegelighet reduserer ikke bare risikoen for skader, men det kan også gjøre det lettere å utføre en rekke øvelser.

 

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

 

Kilde
Mensjournal.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer