vektregulering trening
150
0

At alle mennesker er forskjellig og har ulik forbrenning, er et veldokumentert faktum. Men, det er fremdeles trening og kosthold som er de viktigste faktorene for vektregulering.

Det har etterhvert blitt en vanlig oppfatning at genene bestemmer hvor lett man legger på seg eller kan slanke seg. Det er absolutt en sannhet i det, men på langt nær så dominerende som mange tror. Spesielt kvinner har lett for å føle seg demotivert av tanken på at genene deres ødelegger for vektregulering.

Heldigvis er det gode nyheter å melde; kvinner kan nemlig overstyre genene som gjør kroppen mer disponibel for overvekt ved å trene. Genene er vi født med og kan ikke gjøre noe med de, mens trening er noe vi enkelt kan inkludere i livet vårt.

Les også: Treningsprogram for overvektige

vektregulering
Trening har mer å si for vektregulering enn genene dine.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

Motbeviser tidligere studier

Tidligere studier har vist at genene våre har en stor innflytelse på hvor lett vi legger på oss eller ikke, spesielt i en tidlig voksen-fase sammenlignet med tiden man var barn. Men, en ny studie som har forsket på fedmeutvikling hos kvinner, har funnet bevis for at kvinner faktisk har lettere for å overstyre den genetiske disposisjonen for overvekt etterhvert som de eldes.

Forskerne analyserte data fra en stor langtids undersøkelse som skal kartlegge helsetilstanden å forebygge sykdommer blant kvinner (WHI.org). Mer enn 8200 kvinner deltok i undersøkelsen, og resultatene viste at kvinner i den eldste aldersgruppen på 70 år og eldre, hadde størst effekt av trening som et verktøy for å forebygge overvekt som følge av gendisposisjon. Resultatene viser også at trening, uavhengig av alder, kan øke både livskvaliteten og levetiden.

“Etterhvert som kvinner blir eldre, vil trening kunne bidra til å øke muskelmassen, balanseevnen og beinstyrken”, sier en av forskerne bak studien. Det stimulerer også hjerneceller, er forbundet med mindre leddsmerter, forbedrer humøret, konsentrasjonen og kognisjonen.

Les også: Så mye betyr genene dine for vekten

Dette betyr det for deg

Studien bekrefter nok en gang viktigheten av trening for å forebygge fedme, men også en rekke andre sykdommer og bedre livskvalitet. I tillegg til trening vil kostholdet være helt avgjørende for vektregulering, men det er ikke tatt med som en faktor i denne studien. Hvis du ønsker å få kontroll på vekten og trenger hjelp til et godt kostholdsprogram, anbefaler vi deg å følge et av våre kostholdsprogram her:

Kostholdsprogram for deg som vil ned i vekt!

DEL
Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer