234
0

En ny studie viser at tidspunktet for når du inntar proteinpulver er avgjørende for vektkontrollen.

Forskere ved University of Oxford har gjennomført en systematisk studie som avslører at inntaket av proteintilskudd sammen med måltider kan være mer effektivt for vektkontroll enn proteintilskudd som inntas mellom måltider.

Proteinpulver er et svært effektivt tilskudd for å bygge muskler. Skal kroppen klare å bygge nye muskler, må den ha kontinuerlig tilskudd av nye proteiner. Proteintilskudd kommer i flere former enn bare pulver, som for eksempel ferdigdrikker, barer, måltidserstattere, etc.. Hvert produkt har sitt spesifikke ”virkeområde”, og mens noen bør inntas rett før eller etter trening, kan andre fungere som mellommåltider eller som påfyll rett før leggetid.

Les også: Muskelvekst- Den optimale mengden proteiner

Studien

En nylig gjennomført studie vurderte 34 tilfeldige forsøk med 59 deltakende grupper. Blant gruppene som inntok proteintilskudd sammen med måltider, økte kroppsmassen med 56% mot 72% for de som inntok proteintilskudd mellom måltidene. ”Lean mass” (muskelmasse i forhold til kroppsmasse), økte med henholdsvis 87% og 59%, mens gruppene reduserte fettmassen med henholdsvis 100% og 84%.

”Proteintilskudd sammen med måltider” ble definert som proteininntak av en tilskudd basert på proteiner fra meieriprodukter rett etter et vanlig måltid, sammen med et måltid, eller som et høyprotein måltidserstatning.  ”Proteintilskudd mellom måltidene” ble definert som inntak av proteiner fra meieriprodukter i hovedsak enten rett før trening eller mellom to andre måltider.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

Forklaring

Forskerne har ingen sikker forklaring, men mener at inntaket av proteintilskudd mellom måltider kan redusere det de kaller ”compensatory eating behaviour”. Dette finner vi gjerne hos personer med spiseforstyrrelser, og kommer til syne i form av tvangs oppkast og andre måter å bli kvitt maten på. Ved å redusere faren for denne typen oppførsel, vil det totale energiintaket i løpet av dagen være høyere, noe som igjen medfører høyere kroppsvekt. Motsatt vil personer som trener regelmessig styrke, og som inntar proteintilskudd to ganger daglig sammen med andre måltider, kompensere for det ekstra proteintilskuddet ved å innta mindre småmåltider gjennom dagen.

Les også: Proteiner før leggetid er avgjørende for muskelvekst

 

Dette betyr det for deg

Resultatene fra undersøkelsen gir viktig informasjon for alle som bruker proteintilskudd som en del av det daglige kostholdet, spesielt for de som ønsker å redusere fettprosenten. Å innta proteintilskudd sammen med andre måltider er trolig den mest effektive strategien for deg som ønsker å bygge mest mulig muskler, men samtidig redusere fettprosenten. For deg som heller prioriterer størst mulig kroppsmasse, er det bedre å innta proteinet uavhengig av andre måltider.

 

Kilde
Consuming protein supplements with meals may work better for weight control. Sciencedaily.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer