30 minutter om dagen trening
561
0

En ny studie fra det Karolinska Institutet i Stockholm har kommet fram til at 30 minutter lett aktivitet hver dag er mye bedre for helsen enn det man tidligere har trodd.

I journalen Clinical Epidemiology presenterte forskerne nylig en rapport der de beskrev sammenhengen mellom inaktivitet og død som følge av hjerte- og karsykdommer. Ved å bytte ut en halvtime inaktivitet daglig med lett aktivitet som husarbeid, gange, hagearbeid etc., kan risikoen for død som følge av hjerte- og karsykdommer reduseres med så mye som 24%.Tidligere har man trodd at intensiteten burde ligge på et moderat- til høyt nivå for at det skulle gi synlig effekt på en reduksjon i dødsrisiko, så dette er svært gode nyheter.

Studien er også helt spesiell ettersom det for første gang er benyttet aktivitetsmålere som gir helt objektive tilbakemeldinger, istedenfor at deltakerne i studien må gi subjektive rapporter på aktiviteten. Dataene er hentet inn over en periode på 15 år.

I tidligere studier har deltakerne måtte gi rapportere hvordan aktivitetsmønsteret har forløpet seg gjennom dagen, og dessverre blir disse studiene gjenstand for en del feilrapportering. Når deltakerne må huske på alle tidspunkter for når de er i ro eller når de er aktiv, er det lett å glemme perioder av dagen. Studien bekrefter altså at å erstatte inaktivitet med lett aktivitet eller mer, har direkte sammenheng med redusert risiko for død som følge av hjerte- og karsykdommer.

 

Studien

I studien ble de fysiske dataene fra 851 kvinner og menn samlet inn via avanserte aktivitetsmålere, og i tillegg ble det brukt data om dødsårsaker i fra dødsfall som skjedde under oppfølgingsperioden. I denne perioden døde 79 av deltakerne, 24 fra hjerte- og karsykdommer, 27 av kreft og 28 av ”andre årsaker”.

Da forskerne sammenlignet aktivitetsdataene mot antall døde og dødsårsaker, kom de fram til at lett intensitet var forbundet med hele 24% reduksjon i risiko for død som følge av hjerte- og karsykdom, og 11% redusert risiko for død som følge av noe annet. Ved å erstatte tid i godstolen med så lite som 10 minutter med moderat til høy intensitet hver dag, vil risikoen for død som følge av hjerte- og karsykdommer reduseres med 38%, mens 30 minutter med aktivitet reduserte risikoen med 77%!.

 

Litt aktivitet er bedre enn ingenting

Helsemyndighetene har klare retningslinjer for hvor mye, eller kanskje heller ”hvor lite” aktivitet, de anbefaler som et minimum: 150 minutter ukentlig med moderat intensitet, gjerne spredd gjennom uken i bolker på minimum 10 minutter. Aktiviteter på moderat intensitet kan være rask gange, tennis, svømming, lett sykling, etc., det viktigste er at du blir andpusten. Dersom du gjennomfører aktivitet med høy intensitet er minimumsanbefalingene 75 minutter. Dette inkluderer aktiviteter som jogging, skigåing, sykling eller svømming i høy hastighet.

Jo mer tid du tilbringer i aktivitet, og gjerne på moderat til høy intensitet, desto større er helsefordelene. Det anbefales også å drive styrketrening med øvelser som belaster de store muskelgruppene i kroppen, minst et par ganger i uken.

Selv lett hagearbeid gir en form for helsegevinst som kan resultere i lavere risiko for sykdom.

Derfor er betydningen av studien viktig

Det viktigste med denne studien er å få fram hvor overraskende lite aktivitet som skal til før det gir en klar helsemessig fordel, og derfor håper man å kunne motivere flere mennesker til å bevege seg mer. De små tingene som gjøres daglig i hjemmet, som å bære ut søpla, støvsuge, vanne plantene, etc., er mye bedre enn å sitte helt i ro. Forskerne har også gjort undersøkelser som viser at personer som sitter mer enn 10 timer daglig har 2,5 ganger større risiko for tidlig død enn personer som sitter 6,5 timer daglig.

Her kan du lese mer om hvor mye kalorier du forbrenner uten å være klar over det Visste du dette om maten du spiser?.

 

Kilde
Phd Paddock, Catharine (2018). Just 30 minutes of light exercise each day can benefit health. MedicalNewsToday.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer