mobilnakke
223
0

Uttrykket mobilnakke kom i vinden for noen år siden og er dessverre fortsatt aktuelt. Foreldre korrigerer barna, vi korrigerer oss selv, vi til og med kommenterer andres nakkestilling og strever for å holde nakken oppreist mens vi sitter med mobilen. Det er sagt at mobilnakke gir svake muskler og slitasjeskader. Stemmer dette? 

 

Uttrykket mobilnakke

Uttrykket mobilnakke oppstod i 2009 av en kiropraktor fra USA, Dr. Dean L. Fishman. Han laget en egen diagnose og har faktisk varemerket “Text Neck”. Han har gjort god butikk på å gi mennesker med hodepine og nakkesmerter diagnosen “Text Neck”, samt gi forebyggende behandling og advarsler. Men mennesker holdt vel nakken bøyd før smarttelefonene og nettbrettene kom?

 

Nakkeholdning og hodestillinger

Hodestillingen vi ser ved den såkalte mobilnakken ser vi vel også når mennesker leser bøker? Legger puslespill? Tegner? Lager mat? Vasker? Gjør lekser? Utfører kirurgi? Mennesket har to hender med en utrolig finmotorikk. Vi er laget for å bruke hendene foran oss og da er det logisk at vi også bøyer nakken for å få se det vi holder på med. Skal vi lage en diagnose for puslenakke, kokkenakke og kirurgnakke?

Tre tilfeller av kirurgnakke?

 

Men vi har jo nakkesmerter og hodepine?

Som med resten av kroppen får vi også vondt i nakken og hodet, det er vanlig. Man kan så klart få vondt av å sitte med bøyd nakke over flere timer i strekk, likt som at man også får vondt av å gå med bøyd rygg eller bøyde knær over like lang tid. Kroppen er laget for og er avhengig av variert bevegelse og stilling. Du kan jo for eksempel prøve å stå med armene strekt ut i 90 grader ut til siden og se hvor raskt du får smerter i skuldrene.

 

“Du kan få slitasjeskader av å sitte med bøyd nakke” Nei.

Det er et utsagn som har blitt brukt som argumentasjon for økt belastning på nakkeleddene og deretter skade. Faktisk ser det ut til at det har motsatt virkning og ha bøyd nakke. Når man bøyer nakken øker man plassen og reduserer belastning på leddene og kan få mindre smerter.

 

Glem mobilnakke og “korrekt” stilling

Menneskets anatomi er laget for å bevege seg og være i ytterstillingene. Vi er laget for å være både bøyd og strekt og alt i mellom. Svaret er å variere. Vi opplever vondt her og der til tider, men det er normalt og ikke farlig. Har du muskelsmerter og hodepine ofte så det går utover din daglige funksjon? Da kan svaret være å trene eller å variere treningsform og aktivitet. Senere kan du lese artikkel om forebygging og egen behandling av nakkesmerter og hodepine.

 

Kilder:
L. Bentsen (2016) Hørt om mobilnakke? Se hit et øyeblikk! fysioterapeuten.no

DEL

Annonse

Kaisa er utdannet fysioterapeut fra Oslomet - storbyuniversitetet (tidligere Høgskolen i Oslo og Akershus) hvor hun har fått bred kunnskap og erfaring innen forskjellig type trening, både av "friske" og "syke". Hun gikk danselinjen på VGS og har mange års erfaring med styrketrening, både med egen kroppsvekt og frivekter. Hennes personlige erfaring og utdanning gjør henne til en svært kunnskapsrik person innen trening, kosthold og helse, med fagkunnskap innen fysioterapi.
Kommentarer