middelhavsdietten fordeler
63
0

At middelhavsdietten er bra for helsen er ikke nytt, men ser den kan gjøre deg raskere, var du nok ikke klar over.

Middelhavsdietten er velkjent for sine helsebringende egenskaper og har flere ganger blitt kåret til “verdens beste diett”. De som følger et kosthold basert på middelhavsdietten har lavere blodtrykk og kolesterol, bedre insulin resistens og lavere risiko for hjerte- og karsykdommer, diabetes type 2 og en rekke ulike kreftformer.

I motsetningen til middelhavsdietten som tar utgangspunktet i store mengder frukt og grønnsaker, proteiner og sine fettsyrer, så kjennetegnes den vestlige dietten av et lavt inntak av frukt og grønnsaker, store mengder prosessert mat, mye sukker, salt og usunne fettsyrer.

Nå viser en ny studie tidsskriftet Journal of the American College of Nutrition at middel også kan gjøre deg raskere.

middelhavsdietten fordeler
Middelhavsdietten har ikke bare helsebringende fordeler, men kan også bidra til å gjøre deg raskere.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

Studien

Forskerne rekrutterte syv kvinner og fire menn i en kryss-studie der alle deltagerne over en periode fulgte begge diettene. Etter fire dager på middelhavsdietten løp deltakerne et testløp på 5km før de spiste som normalt i 16 dager. Deretter inntok de vestlig kost i fire dager før de løp et nytt testløp.

 

Resultatet

Overraskende eller ikke, men etter av deltakerne fulgte middelhavsdietten hadde de 6% raskere tid på 5 kilometerne enn da de spiste vestlig kost. Hjertefrekvens og følelsen av utmattelse var lik ved begge tilfellene.

Studien gir klare signaler om at et kosthold som er kjent for å ha helsebringende effekter, også er bra for prestasjonen i trenings sammenheng.

Mange individuelle næringsstoffer i det middelhavske kostholdet kan virke prestasjonsfremmende- enten umiddelbart eller i løpet av kun få dager. Det er derfor også naturlig å anta at et kosthold som inneholder de samme næringsstoffene vil ha en umiddelbart effekt på prestasjonen. Det er også viktig å presisere at denne positive effekten raskt forsvant da deltakerne endret til et vestlig kosthold. Dette understreker bare viktigheten av å følge et sunt kosthold over tid.

 

Kilde
Sciencedaily.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer