trening apetittdempende
101
0

Har du et mål om å redusere sukkerinntaket, spise sunnere og å redusere vekten? Da bør du begynne å trene!

Trening forbrenner kalorier og kan være en effektiv bidragsyter til vektreduksjon, men treningen har også en annen rolle som til nå har vært relativt ukjent. En studie publisert i tidsskriftet International Journal of Obesity took for seg 2680 unge voksne som verken trente eller fulgte noen diett. Resultatene de fant var overraskende.

 

Trening reduserer sultfølelsen

Det er lett å tro at en hard treningsøkt vil føre til en voldsom sultfølelse umiddelbart etter at økta er ferdig, men faktisk ser det motsatte ut til å være tilfelle. Deltakerne i studien, en gruppe studenter i alderen 18-35 år, ble beordret til å spise og drikke som vanlig, men skulle trene tre 30 minutters økter (kondisjonstrening) i 15 uker. De som før studien rapporterte at de trente mindre enn 30 minutter ukentlig, skulle nå trene minimum 30 minutter aerob trening på 65-86% av maksimal hjertefrekvens. I tillegg gjennomførte de en 5 minutter lang opp- og nedvarming. Deltakerne brukte pulsmåler og fikk velge mellom en rekke ulike aktiviteter som f.eks. spinning sykkel, ellipsemaskin eller tredemøller.

Resultatene viste at deltakerne som holdt ut treningen i flere uker, var mer tilbøyelig til å velge sunnere matvarer som frukt og grønnsaker, mens det tidligere behover for sterkt prosesserte matvarer som fritert mat, brus og andre usunne produkter, ble redusert.

trening apetittdempende
Trening ser ut til å redusere apetitten, og kan derfor være et nyttig verktøy for å dempe sultfølelsen.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

Bedre spisevaner

Til tross for at deltakerne ikke hadde fått noen som helst føringer om hva de skulle spise, valgte de nå sunnere alternativer. Flere andre studier har også funnet tegn på at moderat trening kan redusere behovet for høy-fett matvarer som følge av en reduksjon i dopamin nivået i hjernen. Det er også gjort funn som tyder på at høyere intensitet på treningen har en enda større effekt på å redusere sultfølelsen.

Trening kan med andre ord være et nyttig verktøy i kampen mot søtsuget og en vedvarende sultfølelse, men det har også mye annet nyttig ved seg. Hvis du enda ikke er overbevist om at trening lønner seg, bør du lese denne saken om 21 fakta som vil motivere deg til trening!

 

Kilde
Want healthier eating habits? Start with a workout. Sciencedaily.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer