97
0

Markløft er en svært god øvelse som inngår i mange treningsprogram. Her er et tips til deg som trener denne øvelsen.

Det ser kanskje rart ut, men det er ikke uvanlig å se rutinerte vektløftere løfte tunge markløft kun iført sokker. Spesialbutikker for treningsutstyr selger det sko som er beregnet for markløft og løftesko.

Men hva er egentlig forskjellen? Og når skal du bruke det?

markløft
Tykkelsen på sålen til skoene du bruker kan ha mye å si for hvor lett/tungt det er å løfte.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

Ulike sko for ulike øvelser

Løftesko er sko med kraftig oppbygde hæler. Disse skoene gjør at du står med tærne vendt på skrå nedover mot underlaget, som om du skulle stått i nedoverbakke. På denne måten får du vekten foran deg istedenfor bak deg.

Vinklene i rygg, hofte og knær blir bedre og du blir mindre utsatt for skade. Løftesko kan være nyttig ved alle tunge øvelser der du bøyer beina, for eksempel knebøy.

Barfot eller lav-såle sko

Markløft er en øvelse som krever at du presser kraften ned gjennom beina, hælene og i underlaget. I en slik øvelse er det en fordel komme så nærme bakken som mulig, og det vil derfor være en fordel å bruke sko med tynne såler- eventuelt ikke sko i det hele tatt.

Løfter du barfot eller kun iført sokker, vil du også komme nærmere underlaget, som igjen gir deg en kortere løftebane slik at du taper mindre kraft.

Denne løftemetoden gjør det lettere å presse kraften ned gjennom hælene, aktivere setemuskulaturen, samt stabiliseringsmuskler i beina.

 

Denne karen forklarer godt fordelene ved å løfte markløft barfot.

Bør du bruke sko eller ikke?

For det første. Dersom du deltar i konkurranser med markløft som en øvelse, så bør du beholde skoene på ettersom regelverket ikke tillater å løfte uten sko. Men, om du trener for deg selv og ikke deltar aktivt i konkurranser, så kan du ned fordel forsøke å løfte kun iført sokker.

Når gjelder løftesko så er heller ikke dette tillatt i konkurranse, men det er absolutt nyttig å prøve dersom du trener knebøy selv.

Skulle du ha veldig god bevegelighet og generell styrke, både i de store muskelgruppene og i stabiliseringsmusklene i beina og i overkroppen, er det i utgangspunktet ikke nødvendig med løftesko. Likevel, prøv deg gjerne frem for å nevne hvordan det er.

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer