low carb diet
228
0

Lavkarbo og lavfett har lenge vært to av de mest populære diettene for personer som søker vektnedgang. Tilhengerne av de respektive diettene har gjerne argumentert sterkt for at deres diett er best, men nå viser ny forskning at det kanskje ikke spiller noen rolle hvilken diett du velger.

En ny studie gjennomført ved Stanford University School of Medicine har funnet klare bevis for at hverken lavkarbo eller lavfett er bedre enn den andre, og at begge diettene bidrar til vektnedgang i tilnærmet like stor grad. Bakgrunnen for studien var å undersøke om det finnes genetiske faktorer som gjør at noen responderer bedre på lavkarbo/lavfett enn andre, og om ulik insulinrespons har betydning for vektreguleringen. Mange har opplevd at en venn eller venninne har rast ned i vekt etter å ha begynt på en spesiell diett, mens en selv ikke lykkes med å nå målet.

 

Les også: 5 vanlige spørsmål om vektnedgang.

vektnedgang lavkarbo

Undersøkelsen

I undersøkelsen deltok 609 personer mellom 18 og 50 år fordelt på begge kjønn. Deltakerne ble tilfeldig inndelt i to grupper; lavkarbo og lavfett. Begge gruppene ble instruert til å følge diettene de ble satt til i ett år. Ved slutten av året hadde 20% av deltakerne falt ut av studien av ulike årsaker.

Før studien ble det gjennomført to undersøkelser der resultatene fungerte som et anslag for et eventuelt vekttap etter selve hovedstudien. Alle deltakerne fikk genomet (DNA-et) sitt analysert, slik at forskerne kunne se etter spesielle genmønstre som kunne forbindes med produksjon av proteiner som har innvirkning på forbrenningen av karbohydrat eller fett. Deretter gjennomførte deltakerne en insulintest der de drakk et glass med glukosevann på tom mage, og insulinnivået ble notert.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

I de påfølgende åtte ukene av studien ble deltakerne bedt om begrense det daglige inntaket av karbohydrater eller fett til kun 20g (omtrent det samme som er i 1.5 skive med fullkornsbrød eller en håndfull nøtter). Etter den andre måneden ble deltakerne instruert til å gradvis øke inntaket av karbohydrater og fett med 5-15g, helt til de fant et nivå de selv trodde de kunne klare å holde resten av livet. Ved slutten av 12-måneders perioden rapporterte deltakerne i lavfett-gruppen om et gjennomsnittlige inntak på 57g fett, mens deltakerne i lavkarbo-gruppen inntok i snitt 132g karbohydrater daglig. Resultatene var oppløftende ettersom forstudiene viste et gjennomsnittlig inntak på 87 gram fett og 247 gram karbohydrater.

 

Nøkkelen til suksess

En av de viktigste faktorene for å få folk til å redusere inntaket av enten fett eller karbohydrater, er i følge forskerne å presisere at begge dietter er sunne, og at det er viktig å være bevisst det man spiser uansett hvilken diett man følger. En brus inneholder null fett, men den er absolutt ikke sunn. Svinefett er lavkarbo, men en avokado er mye sunnere. Deltakerne ble også fortalt at de måtte følge et spisemønster som de følte de kunne mestre over tid og som ikke gjorde de deprimerte. En diett skal ikke frarøve livsgleden eller føre til at man må kjempe en kamp hver dag resten av livet for å innfri spiseplanen.

 

Les også: Ekspertenes dom: Dette er den beste dietten!

vektnedgang lavkarbo

Resultatet

Gjennom hele 12 måneders perioden ble deltakerne nøye fulgt opp, og forskerne noterte informasjon om vekt, kroppssammensetning, insulinnivåer og hvor mange gram fett eller karbohydrater som deltakerne inntok daglig. Ved slutten av studieperioden hadde deltakerne i de to gruppene redusert vekten med 5,9kg i gjennomsnitt. Det var likevel store forskjeller blant deltakerne; noen gitt ned 27kg, mens andre la på seg syv til ni kilo. Men i motsetning til hypotesen (det forskerne antok på forhånd), fant de ingen klare bevis for sammenheng mellom genotype og insulinnivå, og en tilbøyelighet til og lykkes med en spesifikk diett.

 

Konklusjon- Lavkarbo eller lavfett

Resultatene fra undersøkelsen var noe overraskende, men samtidig ga den også klare resultater. Resultatene tyder nemlig på at den grunnleggende strategien for vektnedgang, enten det er lavkarbo eller lavfett, er å spise mindre sukker og raffinert mel og mer frukt og grønnsaker. Velg fullkornsprodukter, salater og rent kjøtt. Det viktigste når du velger en diett er å velge en diett du klarer å følge, og at du tør å utfordre deg selv i starten for å se hvor mye du klarer å redusere inntaket uten at det går utover livskvaliteten.

 

Kilder
Low-fat or low-carb? It’s a draw, study finds. Sciencedaily.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer