Trener på gym
695
0

Kjenner du at frykten for treningssenteret overvinner ønsket om å komme i form og å kunne bruke profesjonelle apparater? Det kan være mange årsaker til at man kjenner på denne frykten.

Du er kanskje nybegynner, og er redd for at «alle andre» både er flinkere og sterkere enn deg? Det frister kanskje lite å trappe opp i dårlig form blant alle sprekingene? Husk på én ting; alle har begynt et sted – og alle vet at det samme gjelder for deg.

 

Husk på disse punktene – og vit at det er mulig å komme over frykten:

1. Alle har begynt et sted!
Det er faktisk ikke slik at enkelte blir født med både kunnskap om og interesse for trening. Det må skapes! Selv om det kan føles som om «alle» på treningssenteret er langt sprekere enn deg, har også disse begynt et sted – og det er de alle klar over.

2. De fleste er opptatt av seg og sitt
Mange er redd for å bli uglesett på senteret, særlig om man ikke er i sitt livs form. Husk at de aller fleste er langt mer opptatt av seg og sitt enn å dømme andre.

3. Ta imot hjelp
Mange treningssenter tilbyr både veiledning og private timer. Hør på det aktuelle senteret om dette kan være en mulighet for deg. Ikke bare blir du tryggere på at både trening og bruk av apparater utføres skikkelig, men det er også litt mindre skummelt å trene når du faktisk har litt peiling på hva du driver med.

4. Spør om du er usikker
De fleste liker å hjelpe andre, og ved å spørre noen om hjelp viser du også at du syns de er flink – noe som sjelden tas negativt. Spør om hjelp, enten av ansatte eller andre på senteret, dersom du skulle lure på noe.

5. Tren med en venn
Det kan ofte være enklere å komme i gang dersom du kan trene sammen med noen du stoler på. Hva med å spørre en venn, kjæresten eller et familiemedlem om å trene sammen?

6. Sett deg et mål om å prøve
Det kan føles skummelt å sette beina inn på senteret for første gang, med tanken om at du blir nødt til å gå inn disse dørene flere ganger i uken i «alle år» fremover. Sett deg derfor et mål om å gi det en sjanse. Annenhver dag i én uke? To dager i uken i én måned? Ikke tenk på at du blir nødt til å møte opp for resten av livet – det er det nemlig ingen andre enn deg som hersker over. Prøv, og du vil finne ut at det slett ikke er så skummelt som det virker som.

7. Prøv en gruppetime
Det kan være enklere for deg å starte med en gruppetime. Her er alle fokusert på én ting; instruktøren, og å utføre øvelsene på best mulig måte. Sjansen for at noen i det hele tatt legger merke til deg er liten – og du vil ha en mulighet til å spørre instruktøren om det du måtte lure på i ettertid.

8. Gå når det er få besøkende på gymmet
Finn ut når det aktuelle senteret har minst besøkende, og oppsøk det rundt disse tider.

Kilder:

  1. Afpt.no
  2. Dailyburn.com
DEL

Annonse

Lizbeth Osnes er utdannet journalist og har skrevet utallige artikler for en rekke ulike magasiner, nettsider og aviser. I tillegg til å være en aktiv treningsentusiast med en forkjærlighet for alternativ trening og friluftsliv i en hektisk småbarns-tilværelse, er hun brennende opptatt av å levere gode tekster med givende innhold for ethvert konsept. Lizbeth er opptatt av at alle skal kunne få til en god rutine på trening og et sunt og givende kosthold, selv om døgnet i de fleste tilfeller inneholder et par timer for lite for de fleste av oss. Hun er også en spirende forfatter og er aktuell med barneboken "Den ulykkelige Smokkefeen" i 2018, i tillegg til flere andre prosjekter på siden av journalistikk- og forfatterskap. 
Kommentarer