dusje i kaldt vann
225
0

Dusj i kaldt vann minst en gang i uken! Det er i hvert fall et godt tips hvis du ønsker mer energi og motivasjon i hverdagen!

Å dusje i kaldt vann høres kanskje ikke ut som det ultimate tipset for å booste energien og motivasjonen, men når du tenker deg nøye om, så er det kanskje ikke så rart likevel?

Hvor deilig er ikke følelsen som sprer seg gjennom kroppen umiddelbart etter at du har tatt en iskaldt dukker i sjøen eller i et fjellvann? Den varme og gode følelsen som brer seg ut fra brystkassen og ut i fingrer og tær. Og etterhvert som varmen kommer tilbake, føler du deg som en “superhelt” som kan få til absolutt alt.

Det sies at isbad og kalde dusjer skal være effektivt for å fremme fettreduksjon, øke insulinsensitiviteten, motvirke muskelsmerter, styrke immunforsvaret, hjelpe mot kronisk utmattelse, og mye mer. En skikkelig kalddusj fungerer med andre ord som “naturens egen lykkepille”.

dusje i kaldt vann
Det er vel heller slik ansiktsuttrykket ser ut mens du står i den kalde dusjen, men etterpå kommer god-følelsen.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

Får tankene over på noe annet 

En kald dusj skal også være effektivt mot depresjon og dårlig humør. Hvorfor det er slik? Tja, kanskje kan det ha noe med at det får tankene dine over på et annet spor? De sekundene du tilbringer i det kalde vannet krever så intens konsentrasjon for å holde ut, at du glemmer tid og sted og ikke bekymrer deg for annet enn når den kalde opplevelsen er over. Og i det du går ut av det kalde vannet virker all verdens problemer lenger unna enn noen gang etterhvert som kroppen fylles opp av lykkehormoner.

Nikolai A .Shevchuk, en forsker på molekylær radiobiology ved Virginia Commonwealth University School of Medicine, uttrykker nemlig:

“Eksponering for kulde er kjent for å aktivere the sympatiske nervesystemet og å øke blobnivået av beta-endorfin og noradrenalin, og å øke  rigjørelsen av noradrenalin i hjernen. I tillegg, på grunn av den høye tettheten av kuldereseptorer i huden, vil en kald dusj sende en enorm mengde elektrisk  impulser fra det perifere nervesystemet til hjernen, som igjen kan gi en anti-depressiv effekt”.

Det er med andre ord en fysiologisk forklaring til at du gjerne kjenner deg lettere til sinns etter et kaldt bad eller en kald dusj, og ingenting du innbiller deg. Neste gang du kjenner deg nedfor og litt motløs, eller kanskje hodet tynges av bekymringer, kan du forsøke deg på dagens tips med å ta en 30 sekunder kald dusj!

 

Kilde
1.www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17993252

DEL

Advertisement

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer