Invicible cable flyes
189
0

Denne øvelsen har du nok aldri prøvd, men det er ikke lenger grunn til å la være. Prøv invicible cable flyes!

Skuldermuskelen (deltoideus – latin/deltamuskelen – norsk) er en stor muskel som vi igjen deler inn i tre deler; fremre-, bakre- og den laterale deltamuskelen. Den fremre delen av deltamuskelen har som hovedfunksjon å rotere og føre armene innover mot kroppen, det vi kaller adduksjon. Den bakre delen av muskelen fører armene bakover og utover, mens den laterale delen har som oppgave å føre armene bort fra kroppen, det vi kaller abduksjon.

Få øvelser klarer å trene alle tre hodene til deltamuskelen i en og samme øvelse. Ønsker du å trene latissimus og trapezius også, kan du bare glemme å klare deg med en enkelt øvelse. Eller…? Dersom målet ditt er kraftig muskelvekst, så bør du trene flere øvelser med tunge vekter og få repetisjoner, men om du i hovedsag kun ønsker å styrke de nevnte muskelgruppene og å bli bedre i øvelser som benkpress, skulderpress, markløft, etc., så bør du virkelig prøve invicible cable flyes (usynlige flyes i kabel).

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

Invicible cable flyes

Øvelsen etterligner bevegelsesmønsteret når du gjennomfører flyes i kabelmaskin, men manualene gjør det til en mer dynamisk øvelse på grunn av det kostante stresset det skaper ved å tvinge kroppen til å opprettholde en fiksert posisjon for å kontrollere vekten.

Slik gjør du det:

  1. Velg et lett sett manualer og still deg i utgangsposisjonen. Velg lettere vekter enn du tror du klarer å løfte! Denne øvelsen er overraskende tung selv med lette vekter.
  2. Ta et steg fremover. Overkroppen din skal ha en lett bøy fremover mens manualene holdes på høyde med skuldrene.
  3. Før manualene sammen som om du skulle gjennomført flyes i en kabelmaskin . Utfør øvelsen rolig og med tilstrekkelig motstand.
  4. Hver repetisjon skal gjennomføres likt for alle reps og sett, så hod fokuset oppe og gjør det du kan for å holde kvaliteten på øvelsen høy.

 

Kilde
King, Kelvin. (2018). Tip: The invisible cable flye. T-Nation.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer