Sunn mat
801
0

Syns du det er vanskelig å følge en kostholdsplan? Du kommer deg heldigvis langt med å få et overblikk over hvilke ingredienser du bør inkludere oftere i kostholdet. Her gir vi deg en grei liste over ingredienser du alltid bør ha tilgjengelig i skap og kjøleskap:

 

kyllingfilet

Kylling, svin- og kalkunfilet

Magert kjøtt er en viktig kilde til proteiner, så velg dette der det er mulig. Husk at storfekjøtt er en god kilde til jern, så det bør ikke droppes helt selv om kylling, kalkun eller svin ofte vil være å foretrekke.

 

er-havregryn-fuldkorn.jpg

Produkter av fullkorn

Fullkorn av blant annet havre, rug og andre grove kornsorter er flott! Velg grovt foran fint ved hver mulige anledning, til både brød, ris, pasta, knekkebrød også videre.

 

knust-egg

Egg

Egg er en fantastisk kilde til protein, vitaminer og mineraler og kan spises på utallige måter.

 

Laks

Laks inneholder mye proteiner, omega 3-fettsyrer, vitamin D og selen. Alt dette er svært viktig for kroppen, og ikke minst for treningsfremgangen. Laks kan tilberedes på tilnærmet «utallige» måter, og smaker like godt på grillen som rett fra stekeplata.

 

maxresdefault

Tunfisk

Tunfisk er spesielt perfekt til etter treningsøkten. Det er proppfull av proteiner og inneholder også mange vesentlige vitaminer. Tunfisk er flott både på skive og knekkebrød, men også i salater eller for seg selv.

 

olive-oil-beauty

Olivenolje

Fett er viktig – glem alt du har hørt om at det bør unngås. Olivenolje er en av mange flotte kilder til riktig fett i kostholdet så bruk gjerne olivenolje der du kan snike deg til det, for eksempel i stedet for stekesmør, i bakevarer eller i smoothien.

 

27d0ee4e52daf01e5da6756a3df2ea34_f628fd7f67e8fa4eabe389b6d5923c4a

Mandler

Mandler inneholder mange sunne fettsyrer som kroppen har godt av, og er i tillegg en god kilde til vitamin E. En håndfull mandler er et svært godt mellommåltid, men husk at det tar litt tid å fordøye, så unngå å spise mandler like før en treningsøkt.

 

2962

Banan

Bananer gir like mye energi som mange energibarer! I tillegg er frukten rik på kalium, fiber og vitamin C og B6.

 

1804766-11-1386848148465

Søtpotet

Ikke la deg lure; søtpoteten er faktisk ingen potet i det hele tatt, men en grønnsak tilhørende gulrotfamilien. Den inneholder kostfiber, vitamin C og betakaroten i tillegg til å være fullstappet av viktige antioksidanter. Søtpoteten kan brukes for å erstatte eller supplere poteter til de meste middagsmåltidene, men er også ypperlig å bruke i dessert eller til baking grunnet den søte smaken.

 

Kilder:

  1. http://www.matvaretabellen.no/egg-kokt-02.026
  2. http://www.godfisk.no/Sj%C3%B8matskolen/Fakta-om-fisk-og-skalldyr/Laks
  3. https://www.bodybuilding.com/fun/wnso11.htm
DEL
Lizbeth Osnes er utdannet journalist og har skrevet utallige artikler for en rekke ulike magasiner, nettsider og aviser. I tillegg til å være en aktiv treningsentusiast med en forkjærlighet for alternativ trening og friluftsliv i en hektisk småbarns-tilværelse, er hun brennende opptatt av å levere gode tekster med givende innhold for ethvert konsept. Lizbeth er opptatt av at alle skal kunne få til en god rutine på trening og et sunt og givende kosthold, selv om døgnet i de fleste tilfeller inneholder et par timer for lite for de fleste av oss. Hun er også en spirende forfatter og er aktuell med barneboken "Den ulykkelige Smokkefeen" i 2018, i tillegg til flere andre prosjekter på siden av journalistikk- og forfatterskap. 
Kommentarer