løpe på mølle
462
0

Jeg vil starte denne teksten med å understreke at dette ikke er en fasit på hvordan man når målet sitt.

Dette er heller ikke en teori eller metode jeg har utviklet eller funnet opp. Dette er ting jeg mener man kan få veldig godt utbytte av å ha et bevisst forhold til, når det kommer til å ha progresjon i treningen sin. For mange er ikke dette noe nytt, mens for andre håper jeg at dette kan være nyttige innspill. Så tilbake til temaet..

 

Hvorfor trener du?

  • Ned i vekt?images
  • Mer muskelmasse?
  • Gjøre det bedre på birken?
  • Investere i fremtiden?
  • Ha mindre vondt, bli sterkere, føle seg bedre?

Målene er like mange og forskjellig som personene som har de. Men hva legger vi i disse målene? Hvor klart har vi de foran oss? Å bruke litt tid på å gjøre seg noen nærmere tanker rundt målsetning er for mange en nøkkel som åpner opp for mye fremgang i treningen. Både i forhold til motivasjon og resultater. For meg er det et par punkter som må på plass før jeg vil kalle det et mål. For det første må det være ektefølt. Jeg må eie målet. Med det så mener jeg at dette er noe som jeg synes er en viktig målsetning. Ikke bare noe jeg gjør fordi andre mener at det burde jeg gjøre. For det andre må det føles oppnåelig. Er dette realistisk? Kan jeg klare det? Målet kan godt være «hårete», men man må ha troen, viljen og evnen. Mangler man noen av disse. Hva skal til for å få det? Så, for å finne ut om målet er ektefølt? Er det oppnåelig? Da må man vite mer om hva men egentlig vil oppnå.

bodyNewFitness

Konkretiser målet

Hva vil de si å gå ned i vekt, eller opp i muskelmasse? Er det en bestemt ønskevekt i kg? Er det en klesstørrelse, er det en følelse, er det cm? Om man skal ha et mål, må man også vite hvor man er i mål. Vet du hvor målet er, vil det være mye lettere å finne veien dit. Skriv gjerne opp flere mål eller ulike alternativer. Man kan godt ha med abstrakte mål som mål eller deler av målet, men ha med konkrete mål også.

 

Eksempler på målsetninger

  • Få en sunnere kroppssammensetning. (abstraktmål)
  • Gå ned i fett og opp i muskelmasse. (abstrakt)
  • Trives bedre i kroppen. (abstrakt)
  • Gå ned 2 størrelser i arbeidsuniform. (konkret)
  • Redusere midjemålet med 6cm. (konkret)
  • Klare 5 pull-ups. Klare egen kroppsvekt i markløft, mestre knebøy. (konkret)
  • Løpe 1 mil på 50min. (konkret)

Dette kan være et eksempel på en målrekke, med det grunnleggende målet: Få en sunnere kroppssammensetning.Neste steg er å finne din deadline. Avgrens det i tid. Når skal du være i mål. En dato, periode. Sommeren 2016, bryllup i august, Oslo maraton, 20 mars.

 

Hva er din deadline?

Vet du hvor du skal og når du skal være der? Da er neste spørsmål.

 

Hvor er du?

Hva er status? Hvor er du i dag, i forhold til hvor du ønsker å være deadline day? Ta målinger. Hvor mange cm er det rundt midjen i dag? Hvordan går det å løpe en mil per idag? Gjør noen styrketester. Prøv å sette ord på hvordan det føles i dag. Ta et statusbilde. Det er mange måter å gjøre en statussjekk. Gjør flere. På samme måte som med målet bør det være både abstrakte og konkrete referanser.

Når du da har gjort deg noen klart bevisste tanker om målet vet du altså:

  • Hva målet er
  • Når du skal være der
  • Hvor du er i dag

Da begynner arbeidet med å lage planen for hvordan du skal komme deg dit. Om du ønsker innspill på hvordan man kan planlegge mot målet vil jeg poste en ny artikkel her med det temaet neste uke. Et stikk ord er: steg for steg.

 

DEL

Annonse

André Hefner startet opp Hardworkout i 2013 under sine Personlig trener studier hos Actvie Education. Han begynte å trene vekter allerede som 15 åring og har vært stamgjest på treningsstudioet siden den gang. I tilegg til PT utdannelsen har han også kostholdsveiledningsstudier bak seg. André har et glødende engasjasment for trening og ønsker å kunne videre formidle sin kunnskap til andre.
Kommentarer