motivasjon til trening
110
0

Trening er godt for oss alle, men sannheten er at det ikke alltid er like moro. Så hva er grunnen til at du trener? Den EGENTLIGE grunnen?

For å kunne fortsette å trene i det lange løp, kreves det indre motivasjon som gjør at du kommer deg gjennom perioder der treningen verken er lystbetont eller moro. Grovt sett kan vi dele inn de som trener regelmessig styrke gjennom hele livet i to grupper.

De to type styrekløfterne som trener hele livet

Den første gruppen inkluderer de som virkelig elsker å løfte og som gjør det fordi det gir dem glede og de er lidenskapelig rundt det. Den andre gruppen er de som klarer å koble sammenhengen mellom fordelene av å løfte vekter, og det som virkelig betyr noe for dem. For denne gruppen er styrketreningen et viktig “verktøy” for å bygge opp rundt større og dypere verdier. Årsaken til at mange nettopp slutter å trene styrke, skyldes at de ikke klarer å koble disse dypere verdiene med målene sine.

Spør en gjennomsnittlig vektløfter hva målet hans/hennes er, og du vil mest sannsynlig høre “å bli sterk, å bli ripped, for å forbrenne fett”. Dette er helt ok målsettinger, men i det store og det hele er det så viktig i det store og det hele. Hva gjør de med treningen den dagen de har oppnådd en helt ripped kropp? Slutter å trene?

motivasjon til trening
Finn iut hva den virkelige motivasjonen din er for å trene, og sannsynligheten for at du vil fortsette å trene over mange år vil øke betraktelig.

Finn den VIRKELIGE motivasjonen

Du må gå enda dypere å spørre spørsmålet: “Hvorfor ønsker jeg å bygge muskler, forbrenne fett eller å bli sterkere?”

Kanskje du innerst inne gjør disse tingene fordi du ønsker å få bedre selvtillit? For bedre helse? Dersom du klarer å koble målene og verdiene dine sammen, så trenger du ikke lenger et “Kunstig” nyttårsforsett. Du trenger bare drivkraften du skaper selv som vil fungere som både motivasjon og mål. Treningen vil føles mer givende og meningsfull for deg selv.

Etterhvert som livet fortsetter, du blir eldre og livssituasjonen endrer seg, så vil også de ulike årsakene til at du trener endre seg, men de dypere verdiene er fortsatt i bunn. Som et eksempel er mine egne verdier:

  • For å føle meg bedre.
  • For å bli sterkere.
  • For å få mer energi i hverdagen.
  • For å avreagere.
  • For å se bra ut.
  • For å ha overskudd til jobb.
  • For å ha overskudd til familie.
  • For å være et godt eksempel for lesere, venner, familie og andre som ser meg.
  • For å motivere andre til å være mer aktive.
  • For å være mer produktiv.
  • For å bygge en sunn kropp som jeg kan leve i lenge!
  • For å forebygge sykdom.

Dette er mine verdier. Hva er dine? Finn det ut, og finn ut hva som er det aller viktigste. Hvor viktig er det å ha en ripped kropp med synlig sixpack til sommeren kontra å ha en sunn og veltrent kropp resten av livet.

Motivasjonen kan endre seg over tid, men de grunnleggende verdiene vil være de samme. Start med å finne ut hva som er det viktigste for deg, og utfordre treningspartneren din eller noen i familien.

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer