sukkerfri brus lettbrus
274
0

Vi får i oss mer sukker enn noen gang, og brus er en av de verste fiendene. Er lettbrus løsningen på sukkerproblemet?

Det er liten tvil om at brus er en stor kilde til det økende sukkerinntaket. I en halvliter Cola er det hele 53g tilsatt sukker! Drikker du en stor flaske på 1,5l har du fått i deg 159g sukker, og kanskje har du drukket Colaen sammen med enten potetgull eller noe annet søtt. Som en kontrast til dette er helsemyndighetens anbefaling for daglig sukkerinntak maks 50g for en voksen person. Brus, saft og godteri er de største kildene til tilsatt sukker i kosten. Over halvparten av barn og unge, og omlag en av fem voksne, har et sukkerinntak som er høyere enn anbefalt.

 

Naturlig sukker i blodet

Blodet vårt inneholder til enhver tid en begrenset mengde sukker på om lag 5-6g. Når kroppen får tilført store doser sukker på en gang, er det en stor belastning for kroppen, og det øker umiddelbart risikoen for en rekke helseproblemer som diabetes, betennelsestilstander, flere krefttyper, fedme, psykiske lidelser, m.m.. I tillegg kommer skader som påføres tennene og skjelletet. Velger vi å ta det enda lenger, kan vi legge til at brus i mange tilfeller vil gjøre at du føler deg mett og bidra til at du spiser mindre av andre viktige næringsstoffer.

Er lettbrus bedre?

Hva skjer om vi erstatter vanlig brus med lettbrus? Dessverre har det vært en utbredt oppfatning at kunstige søtningsstoffer som aspartam er kreftfremkallende og skadelig for oss. Denne myten kan vi avlive umiddelbart, og det er gjennomført en rekke studier som kan bekrefte dette. Det vil si, for at det skal være skadelig, må du overskride den daglige anbefalte mengden på 40mg per kilo kroppsvekt. For å sette tall på det kan vi sette  opp følgende oversikt:

  • Aspartam: 4 liter per dag (finnes gjerne i saft og brus)
  • Sukralose: 3 liter per dag (finnes i saft og andre matprodukter)
  • Stevia: 3 liter per dag (finnes i brus og pastiller)

Med andre ord, kunstige søtningsstoffer kan være skadelig, men da skal du opp i ekstreme mengder.

Hva med å bytte ut lettbrusen med en sunn proteinshake? 7 proteinshaker du bare må smake!

 

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

Flere studier gir lettbrus “tommel opp”

Det er ingen undersøkelser som kan dokumentere sammenheng mellom kunstige søtstoffer og negative helseeffekter ved lave/moderat inntak (innenfor grensene av anbefalt daglig inntak). Det er heller ingen studier som kan fastslå en sammenheng mellom inntak av søtningsmidler, kroppsvekt eller fettmasse, selv om et enkelt Google-søk kan får deg til å tro noe annet. En vanlig myte er at lettbrus kan lure hjernen til å tro at du får tilført energi, og dermed trigger insulinproduksjonen som gjør at kroppen lagrer energi som fett. I motsetning til mytene, peker faktisk studiene på det motsatte, at lettbrus som en erstatning for vanlig brus kan være positivt i kampen for vektreduksjon.

I tillegg til studiene som ble nevnt ovenfor, ble det senest i 2016 gjennomført en studie (Nature.com) som konkluderte med at søtningsmidler ikke fører til økt energiinntak eller kroppsvekt, sammenlignet med vann eller annen energiholdig drikke.

lettbrus sukker
Et glass brus inneholder enorme mengder sukker selv om det ikke er synlig.

Dette er viktig å vite

Uansett hva du spiser eller drikker, så anbefales det aldri å innta ekstreme mengder. Sukkerfri drikke kan føre til avhengighet på lik linje med sukkerfri brus, og det er ikke sunt å være avhengig av noe som helst. Når du er avhengig, så er hjernen i kjemisk ubalanse, og du vil ikke føle deg tilfredsstilt før du har fått påfyll av stoffet som fører til avhengigheten. Lettbrus er nok et bedre alternativ til brus enn vanlig brus med sukker, men det beste er å holde seg til vann eller sunne juicer av og til. Et glass juice vil tilføre kroppen viktige næringsstoffer i form av vitaminer og mineraler, i tillegg til å gi oppkvikkende og rask energi. Sliter du med et stort brus inntak i dag, kan du starte med å erstatte denne brusen med sukkerfri brus. Dette kan gi deg en enorm helsegevinst på både kort og lang sikt, og kanskje klarer du en gang å legge bort brusen helt.

 

Kilde
1.Rogers. P.J. (2015). Does low-energy sweetener consumption affect energy intake and body weight? A systematic review, including meta-analyses, of the evidence from human and animal studies. Nature.com
2. Kostråd om sukker. Helsenorge.no
3. Mørland, Morten. (2017). Bru- med eller uten sukker? Avantas.no

DEL
Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer