styrketrening høyt blodtrykk
120
0

En ny forskningsrapport baner vei for det som kan hjelpe mange mennekser i faresonen for å utvikle høyt blodtrykk og diabetes.

Høyt blodtrykk, høye kolesterolnivåer og diabetes, har på kort tid blitt en av de vanligste folkesykdommen, og det skrive ut medisiner for millioner av kroner hvert år. Nå har en gruppe ved Faculty of Sport and Health Science, University of Jyväskylä, funnet en vedr løsning for å motvirke de nevnte plagene.

I løpet av en periode på 9 måneder, testet forskerne en gruppe mennesker som var i faresonen for å utvikle høyt blodtrykk, høyt kolesterol, høyt blodsukkernivå og en rekke inflammasjons tilstander. Deltakerne ble inndelt i grupper som trente enten en’, to eller tre styrkeøkter i uken.

styrektrening mot høyt blodtrykk
Person med høyt blodtrykk, høye kolesterolnivåer og med fare for å utvikle diabetes, kan ha svært stor effekt av å trene kun en styrkeøkt i uken.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

Etter perioden på 9 måneder, kunne ikke forskerne påvise noen merkbart forskjell på deltakernes følelse av psykisk velvære eller fysiologiske faktorer som kan forbindes med de nevnte risiko faktorene. Forskerne påpekte at det var svært viktig at deltakerne hadde en følelse av psykisk velvære og motivasjon gjennom hele perioden, ettersom det er den mest avgjørende faktoren for om deltakerne forsetter treningen eller ikke.

Internasjonale retningslinjer anbefaler styrketrening minst to ganger i uken for alle aldre, og også i denne studien oppnådde gruppene som trente to eller tre økter i uken, større muskelvekst, økt muskelstyrke, høyere forbrenning og fettreduksjon. Men, når det gjelder følelse av fysisk- og psykisk velvære, var resultatene nesten like.

Større styrkeeffekt av flere økter

Forskerne ønsker å presisere at styrketrening gir best resultater når det utføres regelmessig med flere økter i uken, men for andre faktorer som er avgjørende for at blant eldre mennesker skal kunne fungere normalt å gjennomføre hverdagslige oppgaver, ser det ut til at styrketrening en gang i uken er bra nok. Dette gir dem den nødvendige styrken som skal til for å bære handlenettene, gå trappene, reise seg fra en stol, etc.. I tillegg reduseres risikoen for å utvikle høyt blodtrykk, høye kolesterolnivåer og diabetes.

 

Kilde
Sciencedaily.com

Kommentarer