havregryn sunt
617
0

Kanskje spiser du det allerede, men om du ikke gjør det, så er det på tide å spise måltider med havregryn! Det kan nemlig hjelpe deg ned i vekt.

Det finnes knapt nok noe mer “typisk norsk” enn god og gammeldags havregryn. Havregryn er nesten helt der oppe med brunosten, men førstnevntes egenskaper vil nok bli satt noe mer pris på enn den brune fløteosten.

Du spiser det kanskje allerede. Kanskje til frokost med melk eller yoghurt på? Kanskje til lunsj som enkel havregrøt? Eller kanskje til kveldsmat som del av et grovt og velsmakende havrebrød. Du spiser det for fiberen som holder deg mett og god, du spiser det for den langvarige og jevne energien det tilfører, og du spiser det fordi det smaker godt! Men spiser du havregryn fordi det kan gjøre deg slankere?

Helsefordelene ved å spise havregryn

En kopp med kokt havregryn inneholder ikke mer enn 150 kcal, hvorav 5 gram fiber (omtrent 18% av den daglige anbefalingen), en god porsjon fullkorn, og ca. 6 gram proteiner. 6 gram proteiner er forøvrig det samme du finner i ett egg!

I tillegg inneholder havren en rekke viktige næringsstoffer som kalsium, fosfor, magnesium, kopper, jern, selenium og kalsium. Forskning viser at personer som spiser havregryn – sammenlignet med de som ikke spiser det – jevnt over spiser sunnere.

Havregryn
Havregryn er proppfull av viktige næringsstoffer som kroppen og hjernen din er avhengig av. Forskning viser også at de som spiser havregryn jevnt over spiser sunnere enn de som ikke gjør det.

Kan hjelpe deg ned i vekt

Havren inneholder en spesiell type fiber kalt betaglukan. Forskning viser at denne typen fiber kan bidra til å regulere sulthormoner slik at du føler deg mett i lengre tid etter et måltid. Det er også godt kjent at havregryn. gir kroppen din verdifull og langvarig energi, og at fiberet bidrar til å stabilisere blodsukkeret. Når blodsukkeret er jevnt og du unngår svinginger, vil du i stor grad redusere faren for plutselige spiseanfall og behov for feit og sukkerholdig mat.

Havre inneholder også niacin, et B-vitamin som bidrar til å øke kroppens energinivå og opprettholder stoffskiftet. I tillegg inneholder det en rekke mikronæringsstoffer som er med på å sørge for at musklene og nervecellene dine fungerer optimalt, at fordøyelsen skjer uten problemer, og at du klarer å ha nok overskudd gjennom dagen til å holde aktivitetsnivået jevnt høyt. Et høyt aktivitetsnivå gir høyere forbrenning.

 

Spis havregryn slik du liker den best!

Havregryn kan nytes i uendelig mange former, og det som er så flott, er at to porsjoner havregrøt med melk kan smake helt ulikt bare du “pynter” havregrøten med forskjellig tilbehør. Prøv gjerne havregrøt med masse herlig frisk frukt og bær, litt kanel og eventuelt tørket frukt. Det samme gjelder for frokostblandingen. Havregryn smaker godt med melk, men prøv også med kulturmelk, Biola med smak, ulike typer yoghurt, etc.. Det kan også anbefales å prøve såkalt “overnight oatmeal”, eller “kjøleskapsgrøt”. Denne retten er blitt svært populær de senere årene, og er egentlig bare havregryn blandet med melk, yoghurt, eller noe annet med flytende konsistens, som du dekker til og setter i kjøleskapet over natten. Nesten morgen har det havregrynene sugd til seg fuktigheten og fått en nydelig og fyldig konsistens, og du kan pynte med masse friske bær eller andre godsaker!

Vi avslutter med å gjenta; havregryn er SUNT! bare husk at du ikke bør bruke masse sukker på grøten…

Havregryn
Havregryn kan nytes i mange ulike former. Prøv gjerne “overnight oatmeal” hvor du har havregrøt og melk/yoghurt sto i kjøleskapet over natten. Spis sammen med friske bær, frukt, nøtter, rosiner eller noe annet godt.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

DEL

Advertisement

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer