172
0

EZ-stang er ikke bare forbeholdt armtrening og tunge løft for overkroppen. Disse øvelsene styrker beinmusklene dine!

Hvert treningssenter har en EZ-stang, og den er ikke bare beregnet for å trene overkropp med, den kan også brukes til å gi beina dine en skikkelig tung treningsøkt. På grunn av sin unike form, så gir EZ-stangen mulighet til å utføre øvelser i spesielt noen posisjoner; front knebøy, front rack og front Zercher.

 

Front rack

Front rack er også en komfortabel øvelse. Du holder stangen foam deg med armene i kryss. Her er hvordan øvelsen ser ut i kombinasjon med en splitt-knebøy.

Mange sliter med en standard splitt-knebøy på grunn av mangel på mobilitet og stive skuldre. Formen til EZ-stangen egner seg meget godt til skuldrene ettersom den former seg slik at du kan hvilke stangen på skuldrene samtidig som du holder dem i armene foran deg. Mange nybegynnere vil nok føle seg mindre pinlig berørt også ettersom løftestillingen er mye smalere enn for en vanlig knebøy.

Fordelene du oppnår ved å løfte front rack er blant annet enn mer oppreist overkropp, mer av tyngden på fremsiden av kroppen, større belastning på quadriceps og solid trening av overkroppen.

Zercher løft

Formen på EZ-stangen passer perfekt i albuekroken, og litt polstring kan gjøre oppsettet enda mer behagelig. Slik ser det ut i kombinasjon med en knebøy.

Tyngden på baksiden av kroppen vil sørge for å fyre opp nesten hver eneste muskel i hele kroppen. Øvelsen er spesielt god dersom du har begrenset med tid til trening, og det er en super øvelse for alle som trener utholdende styrketrening. Med Zercher posisjonen kan du utføre knebøy, utfall, splitt-knebøy, hip hinge, step-ups og loaded carries.

Forberedelser

Front rack posisjonen er forholdsvis enkel. For Zercher posisjonen derimot, kan det være en fordel å benytte litt padding eller i form av albue- eller knebeskyttere i mykt materiale. Du kan også bruke et håndkle eller fat grips som du trer på stangen.

Dersom det er nok vekter på stangen, kan den oppleves litt vanskelig å løfte opp fra underlaget. Du har 4 alternativer:

  1. Plasser stangen på en benk før du legger til vektene. Da kan du løfte an stangen fra en kvelende stilling.
  2. Bruk etfritt-bevegende knebøy stativ. Dette er det beste alternativet for svært tunge vekter.
  3. Legg vekter til stangen mens den enda er på en preacher benk.
  4. Passer EZ-stangen på gulvet og legg til vekter som du ellers ville gjort. Med andre ord, rett frem.

 

Alternative øvelser

Zercher Good Morning

 

Front Rack utfall

 

Zercher utfall

 

Zercher Splitt-knebøy

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

Kilde
T-Nation.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer