Restday
697
0

Burde du trene når du er forkjølt, sliten eller når du er støl etter forrige treningsøkt? Godt forsøk, men dette er ynkelige forsøk på å droppe treningen.

Men, det er noen legitime grunner til å droppe trening en dag eller to:
Det er når du ved trening øker sjansen for sykdom eller skade.

Hva kan gi deg signalene for når du skal droppe treningen?
Her er seks årsaker som kan gi deg grunn til å hvile en dag eller to:

 

Du hoster eller er kortpustet

Hvis du bare sliter med milde forkjølelsessymptomer som rennende nese eller kløende hals så kan bevegelse booste blodsirkulasjonen og få deg raskere i form.
Sørg for å trene med lav intensitet og ikke push deg for mye.
Hvis symptomene er under nakken, som f.eks i brystet, og hosting, hvesing og tungpusting, så gir det signaler om en alvorligere infeksjon og gir deg en god grunn til å forbli i senga inntil du føler deg bedre.

 

Det er over midnatt og du planlegger å trene kl 06.00

Ikke klapp deg selv på ryggen for å dra deg selv ut av sengen etter 5 timers søvn. Ved å kutte ned på søvnen, selv for trening, kan gjøre mere skade enn nytte.

Forskning viser at selv en natt med søvnmangel kan påvirke helsen din:
det øker nivået på stress og sultøkende hormoner. Hvis det blir en vane, så kan det øke din risiko for en rekke sykdommer, som f.eks hjertesykdommer. Hvis du kan så flytt treningen til ettermiddagen eller kvelden, eller gjør et forsøk på å skvise inn mere bevegelse gjennom dagen ved f.eks å ta en gåtur i lunsjen.

 

Du har feber

En høy kroppstemperatur er et umiddelbart stoppsignal. Det er fordi trening øker din innvendige temperatur som kan nedsette kroppens healingsprosess. Hvis du viser noen av symptomene til å ha influensa som frysninger eller verking i kroppen så dropp treningen og kom deg i seng.

 

Musklene verker etter treningen i går eller dagen før

Det er et tegn på DOMS. En tøff treningsøkt vil forårsake små rifter i muskelvevet. Det er bra fordi reparasjonen vil bare gjøre deg sterkere.
Men, trening med stive og verkende muskler kan ødelegge kroppen din da du mest sannsynlig velger å trene den ene siden av kroppen eller ikke fullfører hele bevegelser. Du risikerer å skade deg selv.
Hvis f.eks armene klager, så tren bena istedenfor. Men hvis du er støl i hele kroppen, kutt ut treningen en dag eller to.

 

Dine knær eller føtter verker hver gang du løper

Konstant eller jevn smarte indikerer at noe er feil. Hvil det verkende området inntil du er smertefri. Hvis problemet fortsetter gå til en lege eller fysioterapeut for å få hjelp.

 

Du har vært sliten i flere uker

Det forskjell på å være sliten en dag eller to, hvor trening kan gi deg energi. Men, hvis du er utslitt i 2 uker eller mere gå til en lege før du trener.

DEL

Annonse

André Hefner startet opp Hardworkout i 2013 under sine Personlig trener studier hos Actvie Education. Han begynte å trene vekter allerede som 15 åring og har vært stamgjest på treningsstudioet siden den gang. I tilegg til PT utdannelsen har han også kostholdsveiledningsstudier bak seg. André har et glødende engasjasment for trening og ønsker å kunne videre formidle sin kunnskap til andre.
Kommentarer