gå til jobb
608
0

Det er kanskje det enkleste trikset i læreboka, men likevel så effektiv. Dette kan redusere risikoen for hjertesykdom med opptil 30%.

I en undersøkelse fra 2019 der nordmenn ble spurt om sine reisevaner til jobb, svarte 47% av kvinnene og 39% av mennene, at de kunne valgt å gå eller sykle til jobb. Hadde de faktisk valgt å gjøre alvor av det, er det stor sannsynlighet for at de kunne bedret helsen.

Dropp bilen!

I følge en ny studie publisert i tidsskriftet Heart, vil de som går eller sykler til jobb, redusere risikoen for hjertesykdommer med 2/3 sammenlignet med de som kjører. I et forsøk på å forstå sammenhengen mellom hverdagsaktivitet og helse, gjennomførte en forskergruppe ved University of Cambridge, hverdags vanene til over 350 000 mennesker i hele Storbrittania.

Hver deltaker ble stilt spørsmål om reisepreferansene sine, i tillegg til annen viktig atferd som f.eks. røyking, og ble fulgt i gjennomsnitt syv år. Omtrent halvparten av deltakerne (52%) svarte at de brukte beina eller sykkel til jobb tre eller flere dager i uken, mens omlag 2/3 oppgav at de utelukkende brukte bil for å komme seg på jobb.

Forskerne kom frem til at de som valgte å sykle, gå eller brukte offentlig transport, hadde 11% lavere risiko for å utvikle hjertesykdommer og slag, og hele 30% lavere risiko for tidlig død. Jo mer aktiv en person var, desto lavere var risikoen for å utvikle en av de nevnte sykdommene.

sykle til jobb
Velg sykkelen eller beina fremfor bilen, og du vil sannsynligvis redusere risikoen for en rekke livsstilssykdommer.

Viktig!

Selv om det er mye fokus på viktigheten av å trene, så er det tross alt det du gjør eller si hverdagen som er mest avgjørende for helsen. Lever du et aktivt liv der du er mye i bevegelse og bruker kroppen  jevnlig, er dette mye bedre for helsen enn at du sitter i ro hele døgnet bortsett fra 30 minutter med daglig trening.

Sørg for å benytte de enkle mulighetene som å velge trappene fremfor heisen, å gå til butikken istedenfor å kjøre, gå eller sykle til jobb, etc.. De små tingene utgjøt til slutt en hel del.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

Kilde
1. Aftenposten.no
2. Heart

DEL

Advertisement

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer