treningseffekt av å gå
662
0

Å gå er kanskje verdens mest undervurderte form for mosjon, og ikke minst et undervurdert verktøy for vektreduksjon! Om du har tvilt på gangens effekt tidligere, er det på tiden legge tvilen til sides nå.

Forskere ved London School og Economics har studert over 7 år med data fra en stor helseundersøkelse i England som tok for seg sammenhengen mellom fysisk aktivitet, midjemål og BMI. Resultatene de fant var som følger:

  • De som var i mest aktivitet (uavhengig av hva slags aktivitet de gjorde) hadde den lavest BMI og minst midjemål.
  • For kvinner var rask gange den største faktoren for vektreduksjon sammenliget med noen annen form for sport og trening. De som gikk raskt 30 minutter fem ganger i uken, hadde 4,3cm mindre midjemål enn de som ikke gjorde det.
  • Effekten er større hos kvinner, spesielt de over 50 år.
  • For menn var sport og trening sterkere knyttet til lavere midjemål og BMI, men bare så vidt høyere enn rask gange.
treningseffekt av å gå
En rask gåtur kan være et godt middel for å hjelpe deg ned i vekt. Huks bare på at du må gå i et tempo som får opp pulsen og får deg svett.

 

Du trenger ikke løpe

At effekten av å gå er så stor er fantastisk nyheter for alle, og spesielt de som ikke liker å løpe, men som likevel ønsker å gå ned i vekt. Bare husk at rask gange ER rask gange. Det hjelper ikke at du dilter bortover asfalten i sakte tempo. Gå i et tempo som får opp pulsen og som gjør deg svett. Hvis du bruker en pulsklokke er det enklere å holde oversikt over hvor raskt du går, og ikke minst pulsen og kaloriforbrenningen. Alt over 5 km/t kan regner som rask gange.

Noen ekstra fordeler av å gå

  • Alle kan gjøre det!
    Det fine med å gå er at det er så overkommelig. Å gå kan gjøres nesten overalt og krever svært lite utstyr. Gode klær og et par gode sko er stort sett det du trenger. Gå deg en tur i lunsjen, til butikken, på ferie eller hvor som helst. Det er med andre ord svært få begrensinger på hvor du kan gå
  • Det er gratis.
    Å gå er helt gratis. Det står ingen klare til å belaste bankkortet ditt for at du skal kunne ta deg en gåtur. Jo, det krever et par sko, men det har du vel allerede? Du MÅ ikke ha superdyre joggesko.
  • Det forbedrer den kognitive evnen
    Jo raskere du klarer å gå, desto sterkere hukommelse vil du ha etterhvert som du eldes. Jo raskere du går, desto større er effekten.
  • Å gå kan forsterke vennskap og parforhold
    Ta med deg partneren din eller en venn ut på en gåtur. En gåtur sammen er den perfekte formen for samvær. Dere MÅ nemlig ikke sitte på en kaffe å drikke Caffé latte for å tilbringe tid sammen.

Få med deg: Treningsformene som forlenger livet!

 

Kilde
8.fit.com

DEL

Advertisement

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer