langrenn trening
133
0

Det sies at nordmenn er født med ski på beina, og kanskje er det ikke så dumt. En ny studie viser at skigåere kan bli både lykkeligere og mindre utsatt for demens.

For alle som er glade i vinter og skigåing er det lite som slår følelsen av å la skiene gli gjennom nylagt pudder i vakkert og hvitt vinterlandskap. Langrenn er en super form for trening der du trener hele kroppen på en gang! I følge en studie ved Lund University og Uppsala University i Sverige, vil personer som går på ski være både lykkeligere og mindre utsatt for å få demens –  i tillegg til å få en god treningsøkt.

Studie på over 200 000 skigåere

Studien som pågikk mellom 1989 og 2010 inkluderte hele 200 000 personer som alle deltok i det store skiløpet Vasaloppet som arrangeres hver vinter. Sammenlignet med en like stor kontrollgruppe i den generelle befolkningen, fant de at andelen skigåere som ble diagnostisert med demens og depresjon var 50% lavere enn i kontrollgruppen. Skigåerne hadde også lavere risiko for Parkinson´s sykdom.

Over to tiår med Vasalopp-deltakere fant forskerne at 233 personer hadde utviklet demens, sammenlignet med 319 tilfeller blant ikke-deltakere. I tillegg ble 1030 skigåere diagnostisert med depresjon, sammenlignet med 20145 i kontrollgruppen. Tallene for Parkinson´s var vanskeligere å definere, men Vasalopp-deltakerne hadde likevel lavere risiko i gjennomsnitt. Kun 119 av deltakerne ble diagnostisert med sykdommen, sammenlignet med 164 personer i den generelle befolkningen.

langrenn trening
Spenn på deg skiene og kom deg ut i vinterløypene. Går du på ski er det nemlig lavere risiko for å utvikle demens, Parkinson´s og demens.

Forskerne fant (merkelig nok) ingen tydelig redusert risiko for å utvikle Alzheimers sykdom hos skigåerne. Dette er en kontrast sammenlignet hva tidligere studier har antydet når det kommer til hvordan fysisk aktivitet kan redusere risikoen for Alzheimers.

Forskerne trenger mer tid til å finne nøyaktig årsak til resultatene, men alt tyder på at fysisk aktivitet fører til en utsettelse av det som kan trigge sykdommer som demens og Parkison´s. At skigåingen i seg selv kan bidra til å redusere risikoen for depresjon, er relativt selvforklarende.

Så lurer du på om du skal spenne på deg skiene i vinter, er det ikke lenger noe å lure på. God tur!

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

Kilde
Mensjournal.com

DEL

Advertisement

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer