Yoghurt sunt slankemat
101
0

I løpet av få år har salget av yoghurt eksplodert, og utvalget i kjøledisken øker stadig. Hvor sunt og bra det er for deg og meg, får du vite her.

Tenk deg om. Hvor mange yoghurter har du spist i løpet av de siste månedene? Og hvor konsekvent er du på å se på næringsinnholdet? Det har nemlig stor betydning for hvor sunn eller usunn yoghurten er.

Vi kunne skrevet MYE om yoghurt, men denne saken handler først og fremst om hvorfor den kan egne seg som mat for deg som ønsker deg ned i vekt. For det første er yoghurt et relativt kalorifattig alternativ, samtidig som det er næringsrikt og inneholder en rekke viktige næringsstoffer som kalsium, jod, flere varianter av vitamin B, samt masse herlige proteiner! Velger du riktig type yoghurt vil du også se at du kan ende opp med et nesten fettfritt og sukkerfritt produkt.

Kort oppsummert gir yoghurten deg:

  • Proteiner som er viktig for muskelvekst, vedlikehold av muskelvev og celler, og ikke minst sørger proteiner for en langvarig metthetsfølelse og jevn og god energitilførsel.
  • Kalsium er helt nødvendig for å bevare er friskt og sterkt skjellet.
  • Jod er svært viktig for utviklingen av hjernen og nervesystemet, spesielt hos barn og unge, men det er også viktig å opprettholde et normalt stoffskifte og forbrenning.
  • Vitamin B finnes i mange varianter og inngår i en rekke kjemiske prosesser i kroppen som er helt essensielle for en frisk og sunn kropp.
Yoghurt sunt slankemat
Yogurt inneholder en rekke viktige næringsstoffer og er et godt matvalg for deg som ønsker deg ned i vekt.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

 

En av de viktigste kildene til jod og kalsium

Om ikke yoghurt står for jod inntaket alene, så er melk og melkeprodukter ansvarlig for omtrent 60% av vårt daglige jod inntak. Når vi vet at jodmangel er stadig mer utbredt, så sier det seg selv at yoghurten kan være et svært godt tilskudd for dekke et allerede lavt inntak.

Melk og meieriprodukter står også for omlag 60% av kalsium inntaket vårt, og uten kalsium risikerer du å ende opp beinskjørhet med betraktelig større risiko for brudd. Undertegnede er svært benskjør og har endt opp brist i ribbeina som følge av flyes ned manualer. Det vil du ikke.

Yoghurt som slankemat

For det første. Hva er egentlig slankemat? Enkelt og greit kan vi si at det er mat som er næringsrikt, men ikke næringstett, og som bidrar til å fylle opp magen å tilføre kroppen jevn energi.

Flere studier viser at yoghurt egner seg som denne typen mat. For å produsere yoghurt gjennomgår det tidlige stadiet av det vi kaller yoghurt, en prosess som kalles fermentering. Her tilsettes en spesiell bakteriekultur som til slutt gir yoghurten den velkjente tykke og litt kremete konsistensen. Selv om det ikke foreligger 100% sikre data, så finnes det en rekke holdepunkter for at fermentert mat er bra for helsen og samtidig kan bidra til vektnedgang.

Som nevnt inneholder yoghurten rikelig med kalsium. I tillegg til å styrke skjelettet, tyder undersøkelser på at kalsium har en sentral rolle i energi- og fettreguleringen, og at det derfor kan bidra til å redusere fettlagring i kroppen.

Til slutt. Den store mengden proteiner i yoghurten er med på å gjøre yoghurt spesielt godt egnet som slankemat. Proteiner metter godt og bidrar til at du spiser mindre, og ikke minst sørger det for å motvirke fristelsen for å raide godteskapet når blodsukkeret er lavt og kvelden melder seg.

Yoghurt sunt slankemat
Velger du å spise yoghurten slik som på bildet, vil nok vektpilen peke en helt annen retning. Velg sunne varianter. Gjerne yoghurt naturell.

Sukkerinnhold i yoghurt

Vi nevnte innledningsvis at yoghurt er sunt dersom du velger riktig type. Du bør være klar over at enkelte varianter av dette produktet er så proppet full av sukker at du like gjerne kunne spist et kakestykke. De senere årene har det økte fokuset på kosthold og helse gjort sitt til at produsentene har redusert sukkerinnholdet i flere av sine produkter betraktelig. Med mindre yoghurt typen du plukker med deg fra butikkhyllen er markedsført som en søt variant, eller en dessert yoghurt, så er den i de aller fleste tilfeller sunn. Enkelte produkter skiller seg svært positivt ut, og går du for yoghurt naturell er du på den sikre siden. Ønsker du mer smak kan du selv variere dette ved å tilsette friske bær, frukt, etc..

Du skal også vite at yoghurt inneholder en liten del naturlig melkesukker, men dette er så lite at du trenger å bekymre. Melkesukker må heller ikke forveksles med vanlig raffinert sukker som tilsettes for å sette smak på produktet. Det beste du gjør dersom du ønsker mer smak, er som nevnt å tilsette frukt, bær, nøtter, havregryn eller noe annet sunt.

 

Kilde
Bjelland, Mona. Yoghurt som slankemat. Melk.no

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer