kompresjonstøy
120
0

2XU, Skins, MM Sports, Zensah, Under Armour, etc.. Det finnes et hav av ulike merker av kompresjonstøy. Men har de egentlig noen funksjon?

Det er ikke mange år siden at kompresjonstøy nærmeste fremstod som en fremmedord for flesteparten av oss, men i dag er kompresjonstøy så vanlig at det nesten kan kalles “treningsfolkets bunad”.

Produsenter og distributører hevder at kompresjonstøy kan øke både prestasjonen på treningen/konkurransen, og at det bidrar til kortere restitusjonstid. Motstanderne kontrer med at det ikke finnes studier som kan bekrefte effekten av kompresjonstøy. Så hva er egentlig sant?

 

Utholdenhet

Når det gjelder kompresjonstøy og utholdenhetstrening er det vanskelig å gi noen konkret fasit. For å måle en eventuell effekt av kompresjonstøyet må man bruke fysiske markører som oksygenopptak, laktat konsentrasjon i blodet under arbeid, ulike gasser i blodet, og hjerte/puls etc.. Majoriteten av studier på dette området har ikke klart å trekke noen klar beslutning på om kompresjonstøy har en effekt eller ikke.

Til tross for at det foreligger mange anekdotiske beviser som støtter bruken av komnpresjonstøy under utholdenhetstrening, har studiene som har blitt utført ikke klart å fremlegge som konkrete bevis. Folk tenker kanskje at de har en effekt av kompresjonstøyer under trening, og dette kan i seg selv skape en psykologisk effekt som forsovet er en fordel. Men det er dessverre umulig å skille ut den psykologiske påvirkningen uten å bruke en placebo i en studie.

kompresjonstøy
Løpetights eller kompresjonstøy er definitivt mer vanlig enn uvanlig.

Styrke og kraft øvelser

Forskerne er delt i meningene også rundt dette området. En liten positiv effekt har vært observert på prestasjoner i sprint og vertikale hopp, men fordelene er så små at de nærmest er ubetydelig.

Likevel, det er her vi finner de faktiske fordelene med kompresjonstøy. Studier viser at kompresjonstøy kan bidra til å fjerne laktat (H+ buffer) under korte pauser mellom settene under HIIT trening (høy intensiv intervall trening).

Uten å gå for dypt inn blodets oppførsel og funksjon, så gir det mening at kompresjonstøy kan bidra til å øke lokal blodgjennomstrømning å øke oksygen transporten. Disse faktorene vil være med på å fjerne metabolitter (avfallsstoffer) fra blodet, blant annet H+ bufferen, samt tilføre viktige næringsstoffer til trengende muskler og celler.

 

Propriosepsjon og nevrale funksjon 

Forskning på kompresjonstøy har vist at man til en viss grad kan forbedre evnen til propriosepsjon og sensorisk tilbakemelding fra musklene. Propriosepsjon er kroppens evne til å vite hvor den er i rommet. Disse forbedringene kan være en fordel i styrke og kraft idretter som vi finner i HIIT økter.

 

Muskel restitusjon

Vi vet at kompresjonstøy vil føre til økt blodgjennomstrømning og raskere håndtering av avfallsstoffer. Dette kan tyde på at kompresjonstøy vil ha en positiv effekt på å kutte ned restitusjonstiden- spesielt etter treningsøkter med høy intensitet.

kompresjonstøy

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

Termoregulering

Klærne vi har på oss fungerer som en barriere for varmetransport og bremser svette fordampningen. Kompresjonstøy kan redusere kroppens naturlige evne til å overføre varme, noe som kan være negativt for prestasjonen på kort sikt (under selve treningen), selv om det potensielt øker musklenes evne til å repareres seg selv og restitusjonen (etter treningen).

Det mangeler foreløpig forskning på effekten av kompresjonstøy på svette fordampningen i kaldt vær. Men i teorien vil svette fordampningen være mindre viktig i kaldt vær, så den negative effekten av kompresjonstøy er sannsynligvis liten, mens de potensielle fordelene fra økt prestasjon og kortere restitusjonstid, fremdeles er til stede.

Konklusjon

Det er viktig å forstå at kompresjonstøy kan ha fordeler for både prestasjon og restitusjon, særlig under og etter høy intensiv intervall trening. Men, det kan også ha negative effekter på helhetlig prestasjon på andre området som f.eks. at det hindrer fordampningen av svette.

 

Kilde
Biggins, Jason. (2018). Tip: Does compression gear really work?. T-Nation.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer