vegetar helsefordel
136
0

Det hersker liten tvil om at kostholdet er avgjørende for en god helse. I følge en ny studie kan dette være matvarene som hjelper deg å leve lengre!

Det finnes nesten like mange dietter som det finnes ulike typer matvarer, og det finnes vel snart like mange forskningsrapporter som forsøker å finne svar på de sunneste matvarene. Flere av diettene, til tross for at de baserer seg på vidt forskjellige matvarer, kan bidra til en rekke helsegunstige fordeler. Men en ting det ikke er noen tvil om, er at et kosthold rikt på frukt og grønnsaker, er bra for helsen!

Vegetariske dietter har lenge vært sett på som noen av de beste diettene for en god helse. Middelhavsdietten som inneholder mye sunne råvarer og ikke minst frukt og grønnsaker, har de siste årene blitt kåret til “verdens beste diett”.

Men hvilke matvarer er det egentlig som kan bidra til å forlenge livet?

sunn helse mat
Spiser du mer frukt og grønnsaker, og reduserer inntaket av animalske proteiner, er det høyst sannsynlig at det kan gi deg en rekke helsefordeler.

Dette bør du spise mer av

Planter! Det kommer kanskje ikke som noen overraskelse, men en fersk undersøkelse publisert i tidsskriftet Journal of the American Heart Association, har funnet bevis på hvor gunstige plantebaserte dietter kan være. Vi vet allerede at å spise rikelig med frukt og grønnsaker er ganske smart, men denne studien fokuserte på hvordan plantebaserte dietter påvirker dødelighet og hjertehelse.

Forskerne undersøkte også hvordan et vegetarisk kosthold kan bidra til å redusere hjerteproblemer.

Kort oppsummert: Å kutte ut animalske proteiner, og å erstatte de med frukt og grønnsaker, kan utgjøre en betydelig forskjell i på totale helsen din. Gjennom studien fikk forskerne bekreftet at de mest planterike diettene hadde en rekke fordeler som gjorde de totalt overlegne dietter som inkluderte kjøtt. Et høyt inntak av frukt og grønnsaker, og mindre animalske proteiner, reduserer risikoen for inflammasjon, og bidrar til å regulere blodsukkeret.

Om du er på jakt etter en kur for evig liv, så må du nok lete videre, men vi kan i hvert fall anbefale å øke inntaket av frukt og grønt!

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

Kilde
Ahajournals.org

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer