øyehelse
340
0

Det forskes mye på trening og de positive egenskapene det fører med seg. Vi vet at trening reduserer faren for livsstilssykdommer og bidrar til bedre fysisk- og mental helse. Trening kan forlenge livet, og nå viser ny forskning at det også kan beskytte synet ditt.

En ny forskningsrapport publisert av forskere fra Universitetet i California, rapporterer om hele 73 % redusert risiko for å utvikle glaukom (grønn stær) for mennesker som er moderat til mye aktive.

 

Glaukom

Glaukom er blant sykdommene som fører til flest blinde personer i USA. I Norge er den mest kjent som grønn stær, men har navnet sitt ”glaukom” fra det latinske glaucoma. Glaukom er en øyelidelse som fører til at trykket i øyet øker raskt. Det økte trykket kan skade nervecellene i øyet å føre til kraftig reduksjon i synet, og i verste fall blindhet. Sykdommen er mest utbredt blant personer over 40 år, og hele 90 % av disse er langsynte.

 

Undersøkelsen

For å forstå sammenhengen mellom treningsintensitet og glaukom, tok forskerne for seg resultatene fra en stor nasjonal undersøkelse som hadde samlet inn data om helse og ernæringsstatus blant voksne amerikanere siden 1960-tallet. De definerte moderat og mye aktivitet i henhold til gå-tempo og antall skritt som ble tilbakelagt i per minutt. Tempo og skritt ble målt med en skritteller. 7000 skritt i løpet av en dag, hver dag gjennom uken, ble regnet som tilsvarende 30 minutter daglig med moderat til intens fysisk aktivitet minst fem dager i uken.

øyehelse

 

Forskerne så at når deltakerne økte hastigheten eller antall skritt tilbakelagt med 10 enheter per minutt, ble risikoen for glaukoma redusert med 6 %. For hver 10 minutts intervall økning med moderat til intenst fysisk aktivitet, ble risikoen for glaukoma redusert med 25 %.

Resultater og konklusjon

Resultatene tyder på at det ikke er utelukkende trening og fysisk aktivitet i seg selv som er avgjørende for at risikoen for glaukom reduseres, men også intensiteten og lengden på aktiviteten har stor påvirkning. Personer som trener med høyere intensitet, eller over et lengre tidsintervall, vil ha lavere risiko for å utvikle glaukom enn andre.

Noe av årsaken kan skyldes at blodtilførselen til øyet, og dermed også trykket på innsiden av øyet, endres ved trening, og dette kan bidra til å redusere risikoen for glaukoma. Det trengs ytterligere forskning før man kan slå dette fast, men i mellomtiden kan du trene med god samvittighet over at treningen ikke bare er godt for helsen generelt, men også for øyet.

 

Kilde

Another reason to exercise: Protecting your sight (2017). ScienceDaily

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer