Stairs running workout woman training cardio at gym. Fitness girl exercising legs muscles outdoors with explosive exercises.
81
0

En ny forskningsrapport knuser myten om at trening med høy intensitet svekker immunforsvaret! 

Helt siden 1980-tallet har det eksistert en oppfatning om at svært intensive treningsøkter kan føre til svekket immunforsvaret. Påstanden kom på bakgrunn av en rekke undersøkelser forskere gjorde etter større event som Los Angeles Marathon. Deltakerne ble spurt om de kjente antydninger til infeksjoner eller sykdom i dagene og ukene etter løpet, og ettersom mange svarte “ja”, trakk forskerne den enkle konklusjonen at utholdenhetsidretter økte faren for infeksjoner ved å redusere immunforsvaret.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

 

Les også: Ny forskning- Derfor bør du IKKE slutte å trene!

trening for mental helse

Ny studie tar livet av gammel myte

I en ny studie gjennomført av forskere fra Department for Health ved Universitet i Bath, presenteres en ny teori om at trening IKKE svekker immunforsvaret, men tvert i mot er gunstig for å bygge opp et sterkt immunforsvar. I en detaljert analyse av forskningsartikler som er utgitt fra 1980-tallet og fram til i dag, har forskerne forsøkt å sette resultatene fra disse i sammenheng med nye og fundamentale prinsipper for immunologi og treningsfysiologi. Forskerne forklarer det som skjer for deltakerne i utholdenhetsidretter slik:

“Trening får immuncellene til å forandre seg på to måter. Først, i starten og under treningsøkten, kan antallet av enkelte immunceller i blodstrømmen øke med så mye som 10 ganger, spesielt såkalte NK-celler (natural killer cells) som kjenner igjen fremmede celler og sørger for å eliminere disse. Etter at treningen er ferdig vil enkelte celletyper i blodstrømmen avta kraftig, og enkelte ganger synke til lavere enn normalt nivå. Dette kan vare i flere timer”.

trening styrker immunforsvaret
Trening ser ut til å styrke immunforsvaret, så det er ingen grunn til å la være å trene i frykt for å svekke kroppens eget forsvar.

Forklaringen på prosessen

Tidligere har forskerne antatt at dette fallet skyldes selve treningen, og at treningen i seg selv undertrykker immunforsvaret. Men, nå tyder ting på at treningen ikke er skadelig for immunforsvaret, det bare flytter immunceller til steder i kroppen som har større risiko for å bli infisert som for eksempel lungene.

Kontrollstudier med dyr der enkelte immunceller har blitt merket slik at man kan følge med hvor i kroppen de forflytter seg, har vist at disse cellene kan forflytte seg fra blodstrømmen og ut i andre kroppsdeler. En forklaring bak prosessen er derfor at immunforsvaret styrkes i de delene av kroppen der det trengs som mest, og at det går tilbake til naturlig tilstand en stund etter treningen. Faktisk ser det ut til at trening kan styrke immunforsvaret, så tidligere studier har vist seg og tatt grundig feil.

 

Trening gjør så mye for kroppen

I tillegg til at trening kan bidra til et friskt og godt immunforsvar, så kommer alle de andre helsefordelene. Trening er også svært effektivt for å redusere risikoen for diabetes type 2, hjerte- og karsykdommer, depresjon og angst, flere former for kreft og ikke minst overvekt som igjen medfører risiko for en lang rekke sykdommer. Med andre ord er det ingen grunn til og ikke trene.

Les også: Kan trening virkelig holde kroppen ung?

trening er bra for helsen

Kilde
Research debunks ‘myth’ that strenuous exercise suppresses the immune system. Sciencedaily.com

DEL
Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer