Fitness ute
656
0

Mosjonister og treningsentusiaster benytter i større og større grad naturen som et alternativ til det tradisjonelle treningsstudioet.

Utendørstrening har fanget interessen vår, og det er absolutt ikke uten grunn.

Treningen i naturen gir nemlig noen helt andre muligheter enn trening i et treningssenter, og så er det samtidig med på å løfte motivasjonen og lysten til å trene. Ut over dette er det en fantastisk måte å oppnå mosjon og frisk luft på samme tid, og skape variasjon i ens vanlige styrketrening.

I denne artikkelen lærer om hva utendørstrening er, hvordan du kommer i gang med det, og viktigst av alt; hvordan du får mest mulig ut av det.

 

Utendørstrening – hva er det, og virker det?

Utendørs trening er i virkeligheten bare, som navnet antyder, trening utført utendørs. Det er meget enkelt, og det ligger ingenting skjult i navnet.

Mer konkret antydes det typisk til funksjonell styrketrening og kondisjonstrening i naturen, når det snakkes om utendørstrening.

Men det er forskjell på utendørstrening og effektiv utendørstrening, og det er i virkeligheten det denne artiklen handler om. For som med all annen trening, så må det naturligvis gjøres korrekt og strukturert for å gi optimale resultater.

“Utendørs trening – fungerer det?”

Ja det gjør det. Det er ingenting magisk ved trening i treningsstudio, og du får samme utbytte av å trene ett hvilket som helst annet sted – så lenge treningen din er riktig planlagt og strukturert.

Det er imidlertid noen få begrensninger ved utendørs trening i forhold til for eksempel treningsutstyr, men det kommer jeg tilbake til senere. Det er til gjengjeld en lang rekke av fordeler som virkelig gjør utendørstrening til noe spesielt. og utendørstrening fungerer, det er også grunnen til at mange personlige trenere benytter naturen som et redskap, når de skal skape resultater for klientene sine.

girls-performing-fitness-exercises_1920x1200_618-wide

Fordelene ved å trene i naturen

Den helt store fordelen ved å dyrke fitness i naturen er for mange at det er motiverende og spennende. Det er et opphold i den tradisjonelle treningen, og det er noe som mange finner tiltalende og ytterst motiverende – noe som uten tvil er en av forklaringene på hvorfor trening i det fri er blitt så populært.

I tillegg til dette er det en måte for deg å komme ut i naturen og få frisk luft på, noe du sannsynligvis trenger, men aldri finner tid til. Ved å kombinere mosjon og natur, er det altså som å slå to fluer med et smekk – og det er ganske lurt.

Videre gir naturen noen helt andre muligheter for å trene og mosjonere, som du ikke finner i ditt lokale treningssenter. Ute finner du nemlig bakker, benker, trær samt masse plass, noe som med garanti er en mangelvare påtreningssenteret. Naturen gir deg altså mulighet for å bevege deg over større avstander, samt bruke annet utstyr enn du er vant til. Hvis du løper større avtander kan det være lurt å ha med seg en GPS-tracker. Da kan du, i fred og ro hjemme, etter treninga se igjennom løypa du tok, på en PC eller på nettbrettet. Og du kan legge opp løyper på forhånd. Løper du samme løypa hver gang så kan du sammenligne resultater, hvor lang tid du brukte på visse strekninger m.m.

Så er det naturligvis verdt å nevne at det er helt og aldeles gratis å trene ute. Samtidig er det svært få regler å følge, og du har sjelden andre i nærheten du må ta hensyn til – så du er i større grad fri til å gjøre det som passer deg der og da!

Og nettopp fordi naturen alltid, eller hvert fall nesten alltid, er tilgjengelig, så er det også et godt valg for deg som gjerne vil i gang med å trene eller mosjonere.

 

Begrensningene og ulempene ved trening i det fri

Utendørstrening er selvfølgelig ikke uten begrensninger. På samme vis som at trening innendørs har sine begrensninger, så har trening ute i det fri det samme.

Den første ulempen som naturligvis kan være til stede ved trening utendørs er været, og det er det ikke mye å gjøre med. Hvis det regner, snør eller på annen måte er dårlig vær, så er det plutselig ikke så morsomt å trene i naturen. Det er hvert fall langt fra så motiverende, som det vanligvis er hvis været er fint.

Naturen har heller ikke til rådighet det samme utstyret som du finner på treningssenteret. Treningsbenker, stativer, maskiner og lignende er noe du må se langt etter, og dermed er det også noen øvelser, som du ikke kan gjøre.

Det er også vanskelig å trene tungt i naturen, med mindre du tar med deg en masse vekter og stenger. Tung styrketrening er derfor lettest å utføre på et treningssenter, mens lettere styrketrening samt kondisjonstrening er velegnet i naturen.

Men du trenger ikke gå på kompromiss – gjør begge deler
Både trening i naturen og trening i treningsstudio har begrensninger – men hvem sier at du trenger dedikere deg utelukkende til den ene eller den andre typen trening? De to formene for trening utelukker på ingen måte hverandre, og du kan godt benytte begge mulighetene, og dermed oppnå fordeler fra begge typer trening.

Om sommeren kan du gjøre en stor del av treningen din ute, og benytte treningssenteret bare når været ikke er bra nok. På den måten får du det beste fra begge verdener og samtidig oppnår du en fin avveksling og variasjon i treninga di!

Du kan godt velge å basere hele treningen din på enten utendørstrening eller trening på treningsenter, eller du kan velge å bruke hver av dem som supplement til det andre.

Mange mennesker finner stor glede i å bruke begge deler, og nettopp å gjøre begge deler er en god måte å sørge for at treningen din forblir interessant og motiverende.

DEL

Annonse

André Hefner startet opp Hardworkout i 2013 under sine Personlig trener studier hos Actvie Education. Han begynte å trene vekter allerede som 15 åring og har vært stamgjest på treningsstudioet siden den gang. I tilegg til PT utdannelsen har han også kostholdsveiledningsstudier bak seg. André har et glødende engasjasment for trening og ønsker å kunne videre formidle sin kunnskap til andre.
Kommentarer