styrketrening fettforbrenning
136
0

Kroppen din besitter noen unike egenskaper. Men, selv om den egentlig gjør et smart valg for deg i det lange løp, trenger det ikke være like bra på kortere sikt. Disse 4 strategiene hjelper deg å ta deg til neste steg mot en sunnere og sterkere kropp!

Selv den mest erfarne vektløfter og de best trente utholdenhetsutøverne vil på et eller annet tidspunkt i karrieren oppleve at det butter i mot. Som nevnt, kroppen er smart. Den er bygd for at akkurat DU skal overleve lengst mulig ved å bruke minst mulig krefter. I det kroppen har vendt seg til å gjennomføre en bestemt vekt og å løfte en gitt vekt, så vil den utføre dette ved hjelp av minst mulig krefter.

Den samme stagnasjonen er lett å oppleve under en periode på diett. Vektreduksjonen skjer raskt i starten før den avtar sakte, men sikkert.

For å hjelpe deg på veien videre har vi derfor fire tips til hvordan du kan bruke den siste kunnskapen innen trening og kosthold til å unngå stagnasjon i arbeidet med trening og vektreduksjon!

 

1.Virtuell verden

Sprøtt, men sant- kort oppsummert! VR briller forbindes mest med heftige filmscener og diverse spillkonsoller fra kjente produsenter som Sony, Microsoft og Nvidia. Men, et par enkle og billige VR briller kan faktisk bidra til å gjøre treningen mindre smertefull og mer produktiv! I følge en ny studie gjennomført ved University of Kent i England, viste det seg at de som gjennomførte en curl med hold mens de brukte VR briller som viste et bilde av en arm og en manual, opplevde 10% mindre smerte sammenlignet med de som trente uten VR briller.

trening med vr briller
Det ser kanskje rart ut, men å trene med VR briller kan faktisk redusere smertenivået.

 

2.Planlegg å feile

Du kan faktisk øke styrken ved å gjøre så lite som ett sett til utmattelse- en gang i uken! I hvert fall i følge en ny undersøkelse publisert i tidsskriftet Medicine & Science in Sport & Sport. Forskere satt 46 personer på ulike treningsprogram, inkludert den tradisjonelle 3×10 metoden, tre ganger i uken. Øvelsene bestod i leg curl og leg extensions i seks under. Deltakerne som trente til utmattelse en gang i uken oppnådde betydelig større styrke enn deltakerne som fulgte de andre programmene.

trening til utmattelse
Trening til utmattelse kan være fornuftig av og til, men ikke overdriv.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

 

3.Slit deg ut

Ved å bruke en isolasjonsøvelse (som for eksempel biceps curl) før du gjør en flerleddsøvelse (som barbell row), kan du maksimere muskelveksten på en effektiv måte. Tidligere har man trodd at belastningen fra isolasjonsøvelsen hindret fullstendig aktivering av de samme muskelfibrene i flerleddsøvelsen, men en ny studie publisert i tidsskriftet Strength & Conditioning Journal, viser at dette ikke påvirker muskelaktiveringen. Derimot er det er super måte å øke treningsvolumet på, og dermed også muligheten for muskelvekst!

treningsvolum muskelvekst
Ved å trene en isolasjonsøvelse før du går løs på en tyngre flerleddsøvelse, kan du maksimere muskelveksten ved å øke treningsvolumet.

4.Kosthold betyr noe

Dette punktet er forhåpentligvis ikke nytt for deg. Kostholdet ditt betyr MYE! En ny studie publisert i tidsskriftet Sports Nutrition and Exercise Metabolismm, satt et styrketreningsprogram opp mot samme program, men som også tok hensyn til kostholdet. Resultatene viste at begge gruppene programmene reduserte fettmassen, men kun de som kombinerte styrketrening og et tilpasset kosthold økte muskelmassen.

muskelvekst kosthold
Et velbalansert og gjennomtenkt kosthold hjelper deg ikke bare ned i vekt, men det er også avgjørende for å bygge stører muskler.

 

Kilde
Muscleandfitness.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer