Biceps curl
1124
0

Å komme i gang er en av de hardeste tingene å gjøre når det kommer til det å leve et sunnere liv. Fra det å kutte ned på sukker, unngå dine favoritter av søtsaker og snacks, og faktisk prøve noen av de nye sportserstatninger som du har sett på tv. Du har gjort det som synes å være umulig for de fleste og det er ingen grunn til at du ikke skal gratulere deg selv. Du fortjener virkelig en klapp på skulderen for godt utført arbeid.

Det å komme i gang er bare begynnelsen av en virkelig trent og sunn livsstil. Det første steget er alltid det vanskeligste, men å opprettholde motivasjon og fokus er ikke særlig lettere.
Det er de som starter opp med full guffe, men som gir seg halvveis i forhold til hva de planla og som aldri kommer tilbake på rett spor.

Det er normalt å bli distrahert eller ha tider hvor det å gi opp ser ut til å være eneste alternativ. Hvis du føler deg umotivert til å fortsette treningen, her har vi listet opp fem konkrete måter for å holde seg på sporet og holde fokus på målet.

 

1. PLANLEGG FREMOVER

Planlegging og tilrettelegging er en avgjørende faktor når det kommer til en sunnere livsstil. Selv om du har gjort din jobb med å rense og forbedre din diett, planlagt hvilken trening du skal ha i dag, i morgen eller neste uke så er det viktig at du ser på treningen som en helhet.

Ett eksempel er hvordan mennesker går på trening og velger tilfeldig en maskin som hverken er svett eller som brukes av andre. Tilfeldig trening er bedre enn ingen trening, men det er da lett å miste fokus på målet du har satt deg.

Hvis du vil løfte tyngre vekter, så må du tenke på å gjøre øvelser som hjelper deg å gjøre det. Hvis du vil hoppe høyere, planlegg en rutine som kan hjelpe deg å oppnå dette på kortest mulig tid. Hvis du ikke kommer videre selv, ta kontakt med en ekspert eller lei en coach for å få hjelp.

Alt avhenger av hvordan du planlegger å krysse mållinjen.
Planlegging er første steget til å oppnå hvert delmål og det endelige målet du har satt deg. Alt i alt, mangel på planlegging er planlegging for å mislykkes.

Les også: Slankeplan med 10 motiverende trinn!

 

2. GJØR DET MORSOMT

De fleste assosierer deres daglige trening med å bli slitne og bli tungpustet.
For å ikke glemme hvordan de plutselig blir masochister når det kommer til smertene de føler under trening og noen få dager etter trening. For disse folkene er det «no pain, no gain» hver gang de trener.

Selv om det å bli sliten og få smerter er en del av det å bli sterkere og sunnere, så er ikke det hele bildet. Problemet for mange er at trening blir kjedelig og føles mer som en oppgave, og ender i at man demotiverer seg selv når man ikke føler smerte og utmattelse ved trening.
Ironien her er at treningen selv er kjemisk i stand til å gi lykkefølelse og opphisselse. Trening gjør at hjernen frigjør lykke hormon som er lik «high»-følelsen som løpere får etter en god løpetur.

Når lykkefølelsen ikke lenger er nok så kan du gjøre treningen morsom for deg selv og kanskje andre mennesker også.
Du kan enten gjøre det til en lek eller konkurranse med dine venner eller du kan teste deg selv med noen sett øvelser for å se om du kan slå dine personlige rekorder.
Du kan gjøre noen øvelser ute i parken, på stranden eller på lekeplassen for å få variasjon. Det som er viktig er at du gjør treningen morsom og lett!

 

3. SETT OPP ET FAST SKJEMA

Mange tenker bare at den riktige tiden å trene er når de har fritid eller når de ikke må på jobb. Dette blir uproduktivt for kroppen da trening som utføres på tilfeldige tider ikke er så effektiv, uansett hvor strukturert treningen er.

Å planlegge og det å ha et fast treningskjema er like viktig som å bestille tid hos legen. Begge deler resulterer i en sunnere kropp og ro i sinnet, men trening er billigere for deg.
Kroppen er en eneste stor kjemisk prosess, som baserer seg på et system av rutiner for å fungere normalt og optimalt. Det er derfor treningsrutiner kalles rutiner.

Det å ha et fast treningskjema gjør at du holder deg mere motivert i å fullføre dine treningsøkter, slik at du oppnår målene du har satt for deg selv.
Det fjerner også alle ytre faktorer som fort kan bli unnskyldninger for å droppe trening.

 

4. PRØV NYE TING

Å følge et treningsprogram er en effektiv måte å komme i form på og bli sterkere, men noen ganger kan gamle rutiner bli kjedelige eller på en eller annen måte bli uoppnåelig for deg på grunn av mangel av utstyr eller tid.
Ved slike tilfeller kan du fort bli demotivert og treningen føles mer som en oppgave enn en måte å styrke deg selv på.

Når det skjer, så er det et ypperlig tidspunkt for å prøve noe nytt. Det kan være så enkelt som å prøve noen øvelser dine venner har gjort eller en helt ny treningsrutine. Du kan for eksempel få noen til å lære deg hvordan du kan inkludere hoppetau eller kettlebells i din rutine.

Å prøve nye måter å trene på betyr at du får en backup plan. Det tillater deg også å bli kjent med flere typer øvelser, som gjør deg mere fleksibel når du skal trene på impuls.
Å løfte tungt er bra, men å løfte oftere er bedre. Uavhengig av hvilke nye øvelser du prøver, så er det er bra så lenge kroppen får sin regelmessige trening som gir svette og tårer…

 

5. FORESTILL DEG SELV PÅ STRANDEN

Sist men ikke minst, forestill deg selv naken på stranden.
Det kan være din beste motivasjon!

Hvis det er en ting folk trener for, så er det for at kroppen skal se sexy og sterk ut. Hvilke andre, bedre muligheter har man for å kunne vise seg frem enn om sommeren? Det er den perfekte tiden på året for å vise frem sine fordeler.

Hvis du noen ganger har lyst til å droppe trening, forestill deg selv på stranden og spør deg selv: «Ser jeg bra ut uten klær?»
Hvis svaret er JA, tren for å opprettholde kroppen.
Hvis svaret er NEI, så er det den perfekte tiden å komme i gang

DEL

Annonse

André Hefner startet opp Hardworkout i 2013 under sine Personlig trener studier hos Actvie Education. Han begynte å trene vekter allerede som 15 åring og har vært stamgjest på treningsstudioet siden den gang. I tilegg til PT utdannelsen har han også kostholdsveiledningsstudier bak seg. André har et glødende engasjasment for trening og ønsker å kunne videre formidle sin kunnskap til andre.
Kommentarer