Vegetarianer styrketrening
107
0

Vegetarianske dietter har fått skryt for sine mange helsefordeler, men hvor bra er de når det gjelder styrke- og kondisjonstrening?

Dette ønsket en forskergruppe i Arizona å finne ut av, og resultatene kan overraske deg.

 

Vegetarianere har en fordel

Forskerne rekrutterte 70 elite utøvere hvorav 27 var vegetarianere og 43 kjøttetere. I løpet en uke kartla de det totale matinntaket, inkludert proteinpulver og andre kosttilskudd. Deretter gjennomførte de mål av deltakernes kroppsmål. Til tross for at vegetarianerne veide mindre enn kjøtteterne, hadde begge gruppene nesten identisk kroppsmasse indeks og prosent av ren muskelmasse.

Deretter ble deltakerne satt på en tredemølle for å måle det maksimale oksygenopptaket (VO2 maks). De vegetariske mennene gjorde det like bra som de kjøttetende mennene, mens de vegetariske kvinnene hadde 13% høyere VO2 maks enn de kjøttetende kvinnene. Og til forskernes overraskelse var styrken i leg extensions lik for begge kjønn på tvers av gruppene.

At resultatene viser at vegetarianere har en fordel i kondisjonsidretter er ikke overraskende, og det har etterhvert blitt vanlig blant utøvere å følge et vegetarisk kosthold. Men, det overraskende er at vegetarianerne viste såpass gode resultater i styrke.

Vegetarisk kosthold trening
Flere og flere utøvee innen utholdenhetsidretter skifter til et vegetarisk kosthold. Det kan se ut til å ha en positiv effekt.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

 

Proteiner, proteiner, proteiner

Nøkkelen ligger så klart i proteiner. Kjøtt er en viktig kilde til proteiner og dermed til å bygge muskelmasse, men dersom du klarer å få i deg tilstrekkelig med proteiner gjennom plantekost som for eksempel soya, quinoa, nøtter og andre proteinrike kilder, behøver du ikke kjøtt for å bygge muskler. Begge gruppene inntok nok proteiner til å dekke behovet de trengte. Vegetarianerne inntok 1.2g per kilo kroppsvekt, mens kjøtteterne inntok 1.4g per kilo kroppsvekt. Dette viser at du kan få i deg nok proteiner gjennom en plantebasert diett.

Vegetarisk kosthold
Et vegetarisk kosthold trenger ikke gå ut over styrkenivået, og det kan tvert imot bidra til bedre prestasjoner!

…og karbohydrater

Vegetarianerne inntok totalt mer karbohydrater enn kjøtteterne, og karbohydrater utgjorde også en betydelig større del av det totale kaloriinntaket. Begge disse faktorene kan være medvirkende til bedre prestasjoner, spesielt i idretter som løping, sykling, triatlon og andre utholdenhetsidretter. Som man så med de vegetarianske kvinnene i studien som hadde høyere VO2 maks, så kan dette skyldes bedre tilgang til drivstoff/energi.

Kanskje kan et høyere karbohydratinntak gi større glykogenlagre, som igjen kan forbedre kvaliteten på treningen og dermed øke VO2 maks. Forskerne antar at det samme vil gjelde for menn, men at det ikke kom til syne i studien.

I tillegg til å være gunstige for å øke fitness og styrke, har vegetariske dietter vært forbundet med sunnere hjertehelse, redusert risiko for kreft, og generelt lengre livsstid. Vegetariske dietter er også bedre for miljøet. Planter bruker mindre land og vann og produserer færre drivhusgasser enn dyr som blir kjøtt som vi spiser.

 

Kilde
Juntti, Melaina. Are vegetarian athletes weaker?. Mensjournal.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer