vegetar
156
0

Hvor sunt er egentlig en diett helt fri for kjøtt? Og er det egentlig mulig å kombinere store mengder trening og kun frukt og grønt? Det finner du ut her.

Hva er en vegetarianer?

Skal du først kutte ut kjøtt fra kostholdet må du bestemme deg for om du vil følge et vegetarisk kosthold, eller et vegansk kosthold. Det finnes faktisk enda flere varianter av vegetarisme, og kort oppsummert er de som følger:

Vegetarianer: Vegetarianere spiser ikke kjøtt og fisk. De kan spise meieriprodukter og egg.

Veganer: Den strengeste formen for vegetarisme. Dette kostholdet er helt fritt for animalske produkter, og tillater derfor ikke melkeprodukter eller egg.

Peskaterianer: Spiser ikke rødt kjøtt, men får spise fisk og kylling.

Lakto ovo-vegetarianer: Spiser ikke noe kjøtt eller fisk, men kan spise egg og drikke melk (animalske produkter). Dette er kanskje den “enkleste” formen for vegetarisme og gjør det lettere å legge om kostholdet til et mer plantebasert kosthold.

Det er også stadig mer populært å velge et kosthold som ikke er fullt og helt vegetar, men det økte fokuset på å redusere forbruket vårt av kjøtt har bidratt til at flere velger bort en del kjøtt fra kostholdet- såkalte fleksitarianere.

  • I en undersøkelse gjennomført blant 16 000 svenske ungdommer, oppgir 9% at de er vegetarianere- en tredobling fra resultatene av samme undersøkelse som ble gjennomført i 2009.
vegetar
Det blir stadig flere vegetarianere. Du trenger ikke nødvendigvis kutte ut alt kjøttet selv om du endrer kostholdet til å inkludere mer frukt og grønnsaker. Fleksitarianer er en gyllen middelvei.

Er vegetarianere sunnere?

Et kosthold bestående av hovedsakelig frukt og grønnsaker kan tilsynelatende virke sunt, men trenger ikke nødvendig å være den beste dietten du kan følge. Hvor sunt tror du der om alle dagens måltider består av bananer, epler, brødskiver med syltetøy eller mengder av sjokolade på kvelden? Neppe særlig sunt. Da lever du sunnere dersom du fyller opp lagrene med sunne proteiner fra gode proteinkilder som kylling, kalkun, egg og fisk, samt inntar rikelig med frukt og grønnsaker gjennom dagens mange måltider.

Hvordan du utøver en type diett er med på å bestemme om den er sunn eller ikke. Men, når det er sagt, så er det en større sannsynlighet for at du automatisk vil redusere kaloriinntaket ditt betraktelig bare ved å følge en vegetarisk diett. I tillegg vil du innta færre uønskede fettsyrer ettersom fettet du finner i plantekost hovedsakelig er av den sunne typen.

Vegetar kostholdet har også noen andre positive egenskaper. Det er rikt på prestasjons fremmende antioksidanter, komplekse karbohydrater, fiber, og mengder av vitaminer og mineraler. Forskning viser at vegetarianere som regel er mindre utsatt for overvekt, hjerte- og karsykdommer, høyt blodtrykk, gallestein og blindtarmbetennelse. En amerikansk studie publisert i British Medical Journal viste at en gjennomsnitts mann som følger et vegetarisk kosthold vil bli 10% slankere, og ha 40% mindre risiko for å utvikle kreft. Forskning fra Preventive Medisin Research Institute i USA viser også at å innta et vegetarisk kosthold kan reversere 80% av en pasients arterie blokkader.

vegetar
Et vegetarisk kosthold inkluderer store mengder kalorifattige matvarer som frukt og grønnsaker. Dette bidrar til at du som vegetarianer gjerne vil innta færre kalorier.

Vanlige fallgruver

Før du kaster deg over vegetar dietten, så vær klar over at det er en stor forskjell på å kun utelate kjøtt fra kostholdet, og å droppe alt av meieriprodukter. Velger du et vegansk kosthold- noe som betyr at du også velger å avstå fra alle produkter som har opphav fra dyr, altså både kjøtt og meieriprodukter- så er det en større risiko for at du kan oppleve mangel på essensielle proteiner, fettsyrer, vitaminer og mineraler. Vitamin B12 er kanskje det vanligste vitaminet som det oppstår mangel på, samtidig som du kan oppleve mangel på sink, jern, kalsium og magnesium.

Dersom du ser flink til å erstatte matvarene du kutter ut med andre næringsrike matvarer, så vil det ikke være noe stort problem, men det krever at du lærer deg litt om ernæring.

Selv om du kutter ut kjøttet fra kostholdet så finnes det mange vegetariske matvarer som inneholder rikelig med proteiner. Soya, tofu, bønner, linser, ost og yoghurt er gode eksempler på dette. I tillegg kan det være verdt å merke seg at du kan ha nytte av proteinpulver for ekstra proteintilskudd, spesielt dersom du trener mye styrke. Du bør også vurdere om du kan ha behov for ekstra tilskudd av ulike typer vitaminer og mineraler.

vegetarianer
Det er ingenting i veien for at idrettsutøvere kan spise vegetarisk, men jo mer du trener, desto viktigere er det at du sørger for å få i deg tilstrekkelig av de nødvendige næringsstoffene.

Kan idrettsutøvere være vegetarianere?

Ni ganger olympisk mester Carl Lewis var veganer i de årene han selv omtaler som sine “beste år”. Den tidligere australske svømmelegenden Murray Rose fulgte også en vegetarisk diett, noe som gav han tilnavnet “The Seaweed Streak”. Racerbil sjåføren Peter Brock endret også til et vegansk kosthold en tredjel ut i karrieren.

Men husk på: Dersom du velger å følge et vegetarisk eller vegansk kosthold, sørg for at du får i deg de nødvendige næringsstoffene enten gjennom alternative matvarer, eller gjennom kosttilskudd.

 

Kilde
1.Bakken, Dahl Jenny. (2018). Tre ganger så mange vegetarianere på åtte år. Nationen.no
2.Are vegetarian´s healthier?. Mensfitnessmagazine.com.au

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer