avokado sunt
Avokado er en super kilde til sunne fettsyrer og proteiner!
400
0

Helse- og kostholdseksperter er fulle av godord om frukten som opprinnelig kommer fra Mellom-Amerika. Bloggere skryter den opp i været. Instagram  overøses av bilder med matretter basert på den grønne frukten. Men fortjener egentlig avokado sitt gode rykte? 

Nordmenn elsker avokado. I 2015 spiste vi hele fire ganger så mye avokado som tyskerne, klart mest i hele Europa! Der poteten før var alt-mulig-ingrediensen, er avokadoen i ferd med å ta over. Årlig selges det om lag 40 millioner avokadoer i norske butikker, og tallet øker. I snitt spiser vi åtte avokadoer hver i året, mens våre frendes i Tyskland og Nederland kun gafler i seg to stykker hver.

 

Litt fakta om avokado

Avokadoen er faktisk en frukt og vokser på trær som kan bli opptil 20 meter høye! Selv om den opprinnelig kommer fra Sør- og Mellom-Amerika, dyrkes den nå i både tropiske og subtropiske strøk. Størrelsen varierer voldsomt, fra de minste på 150g g til de største på rundt 2kg!

Avokadoen hadde i mange år et dårlig rykte, litt som egg har slitt med her hjemme i Norge. Men heldigvis har det dårlige ryktet blitt begravet. Noe av bakgrunnen for det dårlige ryktet skyldes nok at den er relativt kaloririk og inneholder mye fett. Dermed ble den nærmest skydd som pesten blant alle som ønsket seg ned i vekt. Nå skal det sies at sunne matvarer trenger ikke nødvendig å være kalorifattig, noe avokado er et godt eksempel på.

Avokado kan brukes i alt fra middagsretter, bakverk, salater og smoothie.

Derfor bør du spise avokado

Avokadoen er næringsrik. Per 100g avokado får du i deg om lag 170 kcal, og hele 90% av kaloriene kommer fra fett! Det høres fryktelig høyt ut, og det skal legges til at selve fettinnholdet varierer mellom 16-30%. Mange lever i en oppfatning av at avokadoen inneholder mye proteiner, men det er fullstendig feil. For å sette det i perspektiv så inneholder faktisk brokkoli mer proteiner per 100g enn avokado. Til gjengjeld er tropiske frukten rik på sunne, enumettede fettsyrer og fiber som sørger for at den metter godt. Flere studier viser faktisk at fettsyrene i avokadoen kan bidra til å redusere magefett.

Ettersom avokadoen er så kaloririk så bør den også spises med måte. En om dagen er sunt og bra, men du bør ikke fråtse i avokado fordi det er sunt. Samme hvor mange sunne næringsstoffer den inneholder, så forsvinner ikke kaloriene.

Her er noen av fordelene med avokado:

  • Avokadoen er rik på vitamin A, C, B&, B12og K, og bidrar dermed til å beskytte immunforsvaret og nervesystemet.
  • Inneholder kalium som bidrar til å øke blodsirkulasjonen og å opprettholde normalt blodtrykk.
  • Er en god kilde til vitaminsom er essensielt for nervesystemet.
  • Den største kilden til vitamin C som fungerer som en antioksidant. Antioksidanter er effektive for å motvirke kreft, Alzheimer og en rekke andre sykdommer.
  • Inneholder vitamin D som er avgjørende for å opprettholde et friskt skjelett.
  • Rik på mineraler og kolesterolsenkende stoffer.
  • Reduserer risikoen for diabetes type 2 og hjerte- og karsykdommer.
  • Kan bidra til å holde synet vedlike.
  • De sunne fettsyrene hjelper på hukommelsen, hjernefunksjonen, og huden.
  • Rik på fiber, hele 25-35g per stk, som bidrar til en god metthetsfølelse.
  • Et kontrollert inntak kan bidra til å øke stoffskiftet og å regulere fettnivået i kroppen.
  • Høyt innhold av folsyre som er ekstra viktig for gravide og ammende. I tillegg bidrar det til å redusere tretthet og utmattelse.
avokado oppskrifter
Prøv en skive grovt brød med skivet avokado!

 

Høyt bruksområde

Avokado har en mild og kremaktig smak, og det finnes ikke grenser for hva den kan brukes til. Frukten er populært brukt i salater, sauser, foretter, kremer, dipp, dessert, pålegg, i smoothie, kaker, og mye mer. Mest overraskende er det kanskje at den etter hvert har blitt en ingrediens i kaker!

Trenger du tips til hvordan du kan bruke avokadoen så finner du en rekke oppskrifter her!

5 middager under 400 kcal!

Supersalat med laks og avokado!

Måltider under 250 kcal del 1

Måltider under 250 kcal del 2

 

Kilder
13 grunner til å spise avokado.Veientilhelse.no
Avokado. Frukt.no

 

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer