Effektiv trening
84
0

Enten du vil eller ikke, så faller du inn i en av disse kategoriene. Finn ut hvilken type du er, og du vil ha større sannsynlighet for å nå målene dine.

Muskler og styrke kan oppnås på flere ulike måter, og den metoden som passer person A trenger ikke nødvendigvis å passe person B. Ved å kjenne dine egne mål og ønsker, har du bedre forutsetninger for å oppnå målene dine- raskere! Når det kommer til å oppnå de beste resultatene, er det to relativt like, men likevel forksjellige metoder du kan følge. Men først skal vi kort forklare forskjellen på å være «effektiv» og å trene «for maksimal effekt».

 

Maksimal effekt vs. effektivitet

Tilsynelatende to like ord, men med ulik betydning. Se for deg to ansatte på en arbeidsplass. Den ene ansatte produserer innhold på et høyt nivå, altså store mengder, og regnes som en arbeider som jobber svært effektivt. Den andre ansatte produserer innhold både raskt og smart, og jobber dermed med maksimal effekt. Med andre ord, relativt likt, men likevel forskjellig.

Effektiv trening
Effektiv trening vs maksimal effektivitet? Hvilken type er du?

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

Du strever for maksimal effekt

Med andre ord, du ønsker maksimal effekt uten hensyn til  tiden, energien, prisen eller påvirkningen på livet ditt, det tar å komme dit. Dersom det å bli best krever at du inntar 100 gram karbohydrater rett etter en avsluttet treningsøkt, eller 40 gram proteiner rett før leggetid, gjør deg 0,3% bedre, så gjør du det med den største selvsfølge.

Hvis det å trene armer og bein fire ganger i uken er marginalt bedre enn å trene tre ganger, så gjennomfører du så klart den ekstra økta.

 

Du bryr deg mer om maksimal effektivitet

Hvis forskning viser at å løfte fire dager i uken bare så vidt er bedre enn tre dager i uken, så klarer du deg fint med trening mandag, onsdag og fredag, eller tre andre dager. Dersom det å avslutte settet to repetisjoner fra utmattelse er nesten like bra som å trene til utmattelse, så sparer du litt av kruttet.

Med andre ord, du ser ikke bare på resultatee, men også prisen du må betale for å nå dit. Dersom et betydelig mindre arbeid lar deg oppnå 85% av resultatene, og dersom du faktisk kan spare både tid og energi på å la være å stresse for å oppnå maksimal effekt kan føre deg til nesten tilsvarende resultat, så er det en god «trade-off».

Ingen av metodene er rett eller gal, det handler utelukkende om personlige mål og ønsker. Når du er klar på hva du ønsker med treningen er det også lettere å nå målene. Alle treningsprogram kan tilpasses, og ved å være klar over hvilken type av disse to du er, er det også lettere å gjøre en treningsplan personlig for deg.

 

Kilde
Stayley, Charles. (2018). Tip: The efficient lifter vs. the effective lifter. T-Nation.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer