grønn te
269
0

Det sies at kaffe er sunt og kan gjøre at du lever lengre, men du skal ikke tro noe dårlige om teen! Sjekk hvordan den kan hjelpe deg å leve lengre.

Drikker du minst 3 kopper te om dagen, kan du bidra til at du lever lenger. Det viser i hvert fall resultatene fra en studie som nylig ble publisert i tidsskriftet European Journal of Prevensive Cardiology.

Tedrikkere kan leve lengre

I studien inngikk data fra om lag 101 000 mennesker over 7 år. Blant de som inntok te 3 eller flere ganger i uken, var risikoen for å få hjertesykdom og hjerneslag i snitt 20% lavere, sammenlignet med de som drakk te færre enn 3 ganger i uken. Risikoen for å få en dødelig hjertesykdom eller hjerneslag var 22% lavere, mens risikoen for død av alle årsaker var 15% lavere, sammenlignet med ikke-tedrikkere.

Dersom ikke resultatene over virker overbevisende, er i hvert fall disse tallene det. I en analyse av en undergruppe på 14 081 deltakere ble det gjort vurderinger ved to ulike tidspunkt. De som opprettholdt te-vanene sine i begge undersøkelsene, hadde 39% lavere risiko for hjertesykdommer og hjerneslag, 56% lavere risiko for dødelig hjertesykdom og hjerneslag, og 29% redusert risiko for død av alle årsaker, sammenlignet med de som drakk mindre te.

De beskyttende egenskapene som teen gir, var mest synlig blant de som inntok te jevnlig. Studier antyder at den viktigste bioaktive forbindelsen i te, polyfenoler, ikke lagres i kroppen på lang sikt. Dermed er det nødvendig med et hyppig teinntak over en lengre periode for å opprettholde den hjertebeskyttende effekten.

grønn te
Grønn te er i følge forskerne det beste valget.

Grønn te er best

Resultatene fra studien viser at det er grønn te som gir de største fordelene, mens det ikke er noen store fordeler av å drikke svart te. I følge forskerne kan dette skyldes to faktorer; produksjonsprosessen av svart te som reduserer effekten av antioksidantene, og at mange konsumerer svart te med melk som kan motvirke teens fordeler på hjertehelsen.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

Kilde
Sage Journals

DEL

Advertisement

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer