arginin
295
0

Hva om det var mulig å kontrollere apetitten og sultfølelsen like enkelt som det var å la seg friste av god mat? Kanskje er det lettere enn du tror!

De enkleste situasjonene for å bestemme seg for å begynne på en diett er gjerne rett etter store måltider hvor du spiste litt for mye og gjerne har litt dårlig samvittighet, eller en søndag kveld når en ny uke står for tur. Dessverre er det ikke like lett å gjennomføre mål til handling, for kroppen er gjerne like sulten som den har brukt å være, til tross for at du har bestemt deg for å spise mindre.  Hvordan skal du klare å innta mindre mat og færre kalorier dersom kroppen hele tiden skriker etter mat?

Aminosyrer stimulerer til metthetsfølelse

De fleste kostholdsplaner som har fokus på vektreduksjon baserer seg på et høyt inntak av kalorifattige matvarer med et høyt fiberinnhold som frukt og grønnsaker. Dette er matvarer som fyller opp magen og gjør at du føler deg mett, men selv om magen er mett trenger ikke nødvendigvis hodet (hjernen) å være mett. Maten vi inntar inneholder ikke bare kalorier og næringsstoffer, men også viktige signalstoffer som forteller til hjernen når vi er mett. Ikke alle frukt og grønnsaker inneholder disse signalstoffene, og samme hvor mye du spiser så vil ikke signalene fra hjernen utløses.

Men, en ny forskningsrapport har for første gang avslørt hva som utløser disse “metthet-signalene”. Tancytter, celler som finnes i den delen av hjernen som kontrollerer energinivået, oppdager næringsstoffer i maten og forteller hjernen direkte hva slags mat vi spiser. I følge rapporten responderer tancytter i hjernen på aminosyrer i maten vi spiser via de samme reseptorene som oppfatter smaken “unami”, som sitter på smaksløkene på tungen. De to aminosyrene som skiller seg ut ved å reagere mest med tancyttene og dermed har størst påvirkning på metthetsfølelsen, er arginin og lysin.

arginin
Linser og bønner er svært rike på aminosyrene arginin og lysin. Det samme r sjømat som tunfisk (forsidebildet), laks og makrell.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

Forskerne kom frem til oppdagelsen ved å tilsette konsentrerte mengder med selvlysende arginin og lysin i hjerneceller. Det selvlysende stoffet gjorde det mulig å se alle reaksjoner som foregikk inne i hjernen. Innen 30 sekunder hadde tancyttene oppdaget og respondert på aminosyrene, og de startet å frigi signaler til den delen av hjernen som kontrollerer apetitt og kroppsvekt. Aminosyrene arginin og lysin reagerer sterkt med tancytter, som igjen utløser informasjon til den apetittregulerende delen av av hjernen i løpet av kort tid.

 

Kan hjelpe deg å kontrollere apetitten

Så hvordan skal du bruke dette for å kontrollere apetitten og metthetsfølelsen? For det første anbefales det fremdeles å spise frukt og grønnsaker som inneholder mye fiber og få kalorier. Fiber sørger blant annet til optimal tarmfunksjon og fordøyelse, bidrar til god og langvarig metthetsfølelse, og reduserer blodsukkerstigningen. Men, i tillegg bør du ta sikte på å inkludere mer matvarer som er rike på aminosyrene arginin og lysin. Dette kan du gjøre ved å spise mer av:

  • Ytrefilet av svin
  • Kylling, kalkun
  • Linser, hvite bønner
  • Mandler, pistasjnøtter, cashewnøtter
  • Makrel, laks, tunfisk
  • Plommer
  • Aprikos
  • Avokado
  • Egg

Forskerne håper at denne studien kan bidra til å hjelpe flere overvektige å kontrollere apetitten fremover.

 

Kilder
1.Sciencedaily.com. (2017). Brain cells that control appetite identified for first time: Dieting could be revolutionized, thanks to the groundbreaking discovery by the University of Warwick of the key brain cells which control our appetite. Sciencedaily.com

2.Shugart, Chris. (2017). Tip: Two amino acids that control appetite. T-Nation.com

Kommentarer