kollagen
188
0

Hvis du er noen lunde interessert i trening så vet du at proteiner er helt avgjørende for muskelvekst. Om du er interessert i å bygge større muskler og å se fremgang i treningen din, da bør du vite dette.

Har du opplevd verkende ledd, problemer med fordøyelsen eller vansker med å miste fett? Kanskje også flisete hår og tynne negler? Alt dette i tillegg til problemer med å bygge større muskler… Da er du ikke alene.

 

Kollagen- et ufortjent dårlig rykte

Kollagen har eksistert i kosttilskudds bransjen i mange år, og “dessverre” har det blitt brukt på flere måter. Produsenter av energibarer og proteinbarer bruker ofte kollagen i gelatin-form for å tilføre fuktighet og bedre konsistens til produktene. Det er i utgangspunktet i orden, men når de inkluderer kollagen som end el av barens totale proteininnhold, så er det egentlig ikke helt riktig.

Kollagen er som nevnt et protein, men det er et ukomplett protein. De inneholder ikke alle aminosyrene som er nødvendige for å bygge opp ødelagt vev eller for å gro nytt vev (blant annet muskler). Likevel kan vi tilgi produsentene av disse barene for at de ubevisst har gjort oss en tjeneste. Kollagen har nemlig en stor betydning for helsen vår og hvordan vi ser ut.

Et unntak gjelder portein- og energibarer som er tilsatt kollagen i hydrolisert form. Dette er produkter av høy kvalitet som vi absolutt anbefaler. Sjekk blant annet MyRevolution Proteinbar.

 

Noe å tygge på

Skjelett, hud, negler, hår og sener. Dette er deler av kroppen din hvor du vil finne store mengder kollagen. Faktisk består huden av hele 75% kollagen (!!!) og er det mest vanlige proteinvevet i oss pattedyr. Kollagenets hovedoppgave er å ta vare på huden, styrke hår, ledd, sener, muskler og andre viktige organer.

Kroppen din kan selv produsere kollagen, men autoimmune sykdommer, aldring, for mye sukker, stress, eller sollys, er med på å redusere evnen din til å produsere kollagen. Faktisk vil kroppens evne til å produsere kollagen avta allerede ved fylte 25 år. En måte å motvirke dette på er å bruke kollagen kosttilskudd. Kollagen finnes i ren pulver form, eller tilsatt i en rekke andre kosttilskudd, blant annet Royal Tan som i utgangspunktet er et betakaroten som bidrar til å gi huden din et gyllen og fin brunfarge.

kollagen
Kollagen i ren pulverform.

LIKER DU ARTIKKELEN?
LIK OSS PÅ FACEBOOK FOR MER.

En studie viser at selv så små mengder kollagen som 40mg per dag, virker bedre enn kombinasjonen av glukosamin og chondritin (to legemidler som brukes i forbindelse med gikt) når det kommer til å gjøre leddene “sunnere”. En annen studie viser at kollagen som ble gitt til dyr, gjorde at dyrene produserte færre rynke-formete enzymer og mer av type-1 og type-4 kollagen, noe som bidrar til sunnere og yngre hud. I tillegg kan kollagen bidra med disse egenskapene:

  • Bedrer leddene.
  • Booster vekttap vev å regulere blodsukkeret.
  • Gjør håret sterkere og glattere.
  • Bedrer søvnkvaliteten.
  • Gjør at sår gror raskere, og at du unngår arr dannelse.
  • Bedre fordøyelse.
  • Bedrer proteinbalansen i kroppen.
  • Sørger for glattere og finere hud.

 

Slik virker det

For det første, å innta kollagen for å øke ditt eget nivå at kollagen vil ikke hjelpe. Kollagenet blir brutt ned til små aminosyrer, men selv om det ikke inneholder alle de essensielle aminosyrene, så er det rikt på glycine, en aminosyre som mennesker som regel har for lite av, og som er helt avgjørende for produksjonen av kollagen. Så når du inntar kollagen som tilskudd, vil dette brytes ned i tarmen og bestanddelene av dette vil brukes til at din egen kropp produserer- ja, mer kollagen!

kollagen
Kjøtt fra storfe og svin er spesielt rik på kollagen.

 

Slik inkluderer du det i kosten

Kollagen finnes i ulike matvarer som blant annet kjøtt, fisk, gelatin, ulike grønnsaker og frukter, og blant annet en rekke svovelrike matvarer.

Kollagen selges også som kosttilskudd i ren. Det er som regel smakløst, og løser seg lett opp i væske slik at du kan blande det i enten vann, kaffe, te, yoghurt, etc..

Du kan også innta kollagen som gelatin. Gelatin er kollagen som har blitt irreversibelt hydrolisert, og er ikke like lett fordøyelig og taes ikke like lett opp som hydrolisert kollagen (pulverform).

Gode alternativer for kosttilskudd finner du her Myo Collagen.

 

Kilde
Luoma, TC. (2017). Tip: You’re missing this protein. T-Nation.com

DEL

Annonse

Torbjørn har en treningsbakgrunn han gjerne skulle vært foruten, men som han nå bruker for å motivere andre til å trene smartere og bedre. Etter 15 år som sterkt treningsavhengig, vet han hvordan det kjennes å miste kontrollen over treningen. Kombinert med en bakgrunn fra idrett- og biologistudier, samt PT-utdanning og sertifisering fra Precision Nutrition, så har han i dag en solid base for å uttale seg om trening og ernæring.
Kommentarer